«Հայաստանն այն ադամանդն է, որ ես ժառանգել եմ իմ մեծ մորից, իմ պապերից». Անուշ Նագաշյան
Երևանյան աննախադեպ շոգ հունիսն է. Հանրապետության հրապարակին հարակից այգու բացօթյա սրճարանում զրուցում եմ երիտասարդ տաղանդավոր երգչի հետ ու հանկարծ, հենց այն պահին, երբ Հայկ Մխոյանը պատմում է Բուլղարիայում տեղի ունեցած «Բալկան ֆոլք» մրցույթին իր ներկայացրած Կոմիտասի երգի կատարման արձագանքները, շատ մոտիկից «Կիլիկիա» երգն է լսվում, երգողի ձայնն էլ այնքա՜ն հարազատ է… Ձայնակցողներ էլ կան: Շրջվում եմ և տեսնում կողքի սեղանի մոտ նստած սփյուռքահայ բանաստեղծուհի, մանկավարժ, ասմունքող Անուշ Նագաշյանին՝ շրջապատված արտաքին հագուկապից դատելով՝ օտարերկրացիներով: Միանում ենք այդ խմբին և ծանոթանում Անուշի մայրիկի նախկին աշակերտների հետ. շիկավարս, կապտականաչ աչքերով դարակազմիկ հայերի ժառանգներ են:
– Անո՛ւշ, սկսենք Ձեզնից, քանի որ Հերմանն ու Անդրանիկը Ձեր ընկերներն են:
– Հերմանն ու Անդրանիկը Պոլսից եկել էին սովորելու Երևուսաղեմում, ուր բացվել էր «Տատուրյան» գիշերօթիկ դպրոցը, որի նպատակն էր Թուրքիայից հայ երեխաների բերել ու հայերեն սովորեցնել: Այդ դպրոցի տնօրենը մայրս էր: Այդտեղից է գալիս մեր մտերմությունը, մենք քույր ու եղբոր պես ենք: Հիմա նրանք եկել են Հայաստան՝ վայելելու գեղեցիկ ամառը, այցելելու տեսարժան վայրեր և մասնակցելու մեր «Տատուրյան» դպրոցի ընկերներից մեկի տղայի հարսանիքին: Պատկերացրեք, որ 43-44 տարի առաջ ենք իրար տեսել, և այսօր երջանկություն ունեցանք հանդիպելու Հայրենիքում: Ես միշտ հետաքրքրված էի տղաներով, մայրս պահել էր նրանց լուսանկարները, անընդհատ նայում էինք: Մի օր էլ երեսգրքի (ֆեյսբուքի) միջոցով գտա նրանց: Միշտ մտածում էի Երուսաղեմում հավաք կամզակերպել: Աստված երկար կյանք տա մորս. մեծանում է և միշտ ապրում իր աշակերտներին հանդիպելու ակնկալիքով: Հիմա Եղեռնի 100-րդ տարելիցին նվիրված գրքի վրա եմ աշխատում, չհասցրեցի տարելիցի օրերին, սակայն կվերջացնեմ և այնուհետև պատրաստվում եմ գիրք գրել «Տատուրյան» դպրոցի սաների մասին. դա շատ կարևոր է, որովհետև տղաները, ովքեր թուրքերեն ու քրդերեն էին խոսում և ոչինչ չգիտեին իրենց ինքնության մասին, հայերեն խոսել սովորեցին, հայ ընտանիքներ կազմեցին, այսօր եկեղեցիներին, հայկական մշակույթին են ծառայում, և այդ ամբողջը, անշուշտ, Երուսաղեմի «Տատուրյան»-ով եղավ:
– Հերման Էրոյան, Շվեյցարիա – Իմ արմատները Բիթլիսից են՝ Սարոյանի ծննդավայրից: Մինչև 1972-ը ապրել եմ Պոլսում, հետո՝ Երուսաղեմում: Երկրորդ անգամ եմ Հայաստանում՝ սիրուն է, բարձր ու սքանչելի: Ղարաբաղ եմ գնացել, ես անչափ հիացած եմ այդ աշխարհի գողտրիկ բնությամբ: Շատ եմ սիրում Սևանա լիճն ու լճի շրջակայքը: Մեկ զավակ ունեմ, ցավոք, հայախոս չէ, որովհետև կինս հայուհի չէ: Իմ հայերենի համար պարտական եմ արմատներիս, հայոց լեզվի հանդեպ ունեցած սիրուս և Երուսաղեմի «Տատուրյան» դպրոցին: Երուսաղեմում մենք սովորեցինք թե՛ մեր պատմությունը, թե՛ գրականությունը, թե՛ կրոնը, թե՛ հայկական երգերը:
– Անդրանիկ Թորոսյան – Ես շուրջ 32 տարի ապրում եմ Գերմանիայի Շտուտգարդ քաղաքում: Ծնողներս Ստամբուլից են: Ցեղասպանության զոհեր են դարձել նաև ծնողներիս հարազատները. հայրս շատ է պատմել այդ մասին: Ավա՜ղ, ծնողներս մահացել են: Հիմնական կրթությունս ստացել եմ Ստամբուլում, որից հետո սովորել եմ Երուսաղեմում, այնուհետև՝ Գերմանիայում: Ես նույնպես երկրորդ անգամ եմ Հայաստանում: Շատ եմ հավանում Երևանը, հատկապես՝ Հանրապետության հրապարակը: Շատ աղվոր է Երևանի ջուրը: Ընտանիքս հայախոս է, կինս Ստամբուլի հայուհի է, երկու զավակ ունեմ, ովքեր նույնպես հայախոս են: Հիմա եկել ենք Հայաստան՝ մասնակցելու հայկական հարսանիքի: Ուրախ առիթ է, նաև առիթ է՝ լինելու շատ հայկական միջավայրում: Անուշն է մեզ բոլորիս միավորողը: Պոլսում մենք հայկական դպրոց էինք հաճախում, տանը խոսում էինք հայերեն, սակայն հայոց պատմությունն ու գրականությունը արգելված էր դպրոցում: Մենք պատմություն և գրականություն սովորեցինք Երուսաղեմում:
– Եղեռնի 100-րդ տարելիցը ասես ցնցեց ողջ աշխարհը. կարծես հայաճանաչության տարի դարձավ: Ձեր կարծիքով կգա՞ արդյոք հատուցման օրը, արդյոք հայը մի օր ոտք կդնի՞ իր Պատմական Հայրենիքի հողին:
– Անուշ Նագաշյան – Երբ այսօր թուրքը մերժում է, ժխտում է Հայոց ցեղասպանությոնը, դա նշանակում է, որ ինքն ընդունում է, որովհետև մարդ մերժում է այն բանը, որն ընդունել է, ոչ թե այն, ինչ գոյություն չունի:
– Հերման Էրոյան – Ես հավատում եմ, որ Պատմական Հայրենիքը դարձյալ մերը կլինի. հույսը միշտ վերջում է կորսվում: Ինձ համար ավելի կարևոր է, որ մենք այսօրվա Հայաստանը զորացնենք, ուժեղացնենք, որպեսզի այն դառնա ծաղկուն ու երջանիկ երկիր: Դրանից հետո միայն մեր երկիրը կմեծանա ու կհզորանա, և կհասնենք բաղձալի նպատակներին:
– Անդրանիկ Թորոսյան – Կուզեմ հավատալ ու տեսնել այդ օրը. դյուրին չէ, բայց սրտով կուզեմ, սրտով կհավատամ:
– Ի՞նչ է Հայրենիքը Ձեզ համար:
– Անուշ Նագաշյան – Հայրենիքն իմ էությունն է, ես չեմ կարող անհայրենիք մարդ պատկերացնել: Հայրենիքն իմ պապերիս կառուցածն է, իմ պապերից ժառանգածն է, և այն է Հայրենիքը, որը ես պիտի թողնեմ իմ ժառանգներին: Ամեն մարդ կարող է տասնյակ զարդեր ունենալ, բայց յուրաքանչյուրը մի ադամանդ պիտի ունենա՝ իր մեծ մորից ժառանգած: Հայաստանն այն ադամանդն է, որ ես ժառանգել եմ իմ մեծ մորից, իմ պապերից:
– Անդրանիկ Թորոսյան – Հայրենիքն ինձ համար ամեն ինչ է. լիարժեքություն է, ապահովություն է, խենթանալու բան է: Պետք է, որ օր մը հաստատվենք Հայաստանում:
– Հերման Էրոյան – Հայրենիքն ինձ համար այն ուժն է, որով օտար երկրներում կարողանում ենք գոյատևել, Հայրենիքն ինձ համար Վանն է, Բիթլիսն է, Մուշն է…
– Սիրելի՛ հայեր, ձեզ հանդիպեցի երգելիս, ուրեմն վերջին հարցս էլ երգի մասին է. ո՞րն է ձեր սիրելի հայկական երգը:
– Անուշ Նագաշյան – Շատ եմ սիրում «Լեռներ հայրենի»-ն, որը Հովհաննես Բադալյանն էր կատարում:
– Անդրանիկ Թորոսյան – Հայկական բոլոր երգերն էլ սիրում եմ, բայց «Էրեբունի-Երևան»-ն ուրիշ է ինձ համար:
– Հերման Էրոյան – Ես շատ եմ սիրում «Ես իմ անուշ Հայաստանի» բանաստեղծությունը, որը երգ է դարձել:
– Եվ այսպես, երգելով էլ, իմ սփյուռքահայ, կարոտաբաղձ հայրենակիցների հետ ավարտվեց մեր զրույցը:
Կարինե Ավագյան