«Ահազանգ»-ը Մհեր Մկրտչյանի խորհրդով ստեղծվեց».Մկրտիչ Բասմաջյան

Սփյուռքում ազգապահպանության, հայ մշակույթի զարգացման և տարածման գործում, ահավասիկ, զգալի ներդրում ունեն նաև թատերախմբերը, որոնք իրենց բեմադրություններով օտարությամբ մեջ չեն թողնում մոռացության մատնվի գրական ժառանգությունը հատկապես երիտասարդների շրջանում:Այս առաքելությանն է նվիրվել ՀԲԸՄ Փարիզի «Ալեք Մանուկյան» մշակութային կենտրոնի «Ահազանգ» թատերախումբը, որի համար տարին հոբելյանական է:
Բեմական բեղուն գործունեության քսանհինգ ամյակի առիթով «Հայերն այսօր»-ը զրուցել է «Ահազանգ» թատերախմբի ղեկավար Մկրտիչ Բասմաջյանի հետ, ով նաև երկար տարիներ պաշտոնավարում է Փարիզի Նուբարյան գրադարանում:
-Պարո՛ն Բասմաջյան, թատերախմբի ստեղծումը ժամանակի հրամայակա՞ն էր, ինչպե՞ս հանձն առաք հայ մշակույթի պահպանման այս կարևոր «դարբնոցի» կյանքի կոչմանը:
-Ամեն ինչ սկսվեց այն բանից, երբ 1986թ. Մհեր Մկրտչյանը Փարիզում էր գտնվում՝ «Պաղդասար ախպար» թատերախաղը բեմադրելու նպատակով: Այդ ընթացքում չորս ներկայացում տեղի ունեցավ:
Երեք ամիս մեծանուն դերասանի հետ աշխատելու աննախադեպ հնարավորություն ունեցանք, բերկրալի օրեր էին, միմյանց շատ էինք մտերմացել: Հրաժեշտի ժամանակ սեղանի շուրջ նա մեզ խորհուրդ տվեց թատերական խմբակ բացել՝ առօրյա, կենցաղային թեմաների ու համայնքում տեղի ունեցող իրադարձությունների հիման վրա ներկայացումներ բեմադրելով:
Մհեր Մկրտչյանի տված խորհուրդը միանգամից դաջվեց ուղեղիս մեջ և այդ ուղղությամբ սկսեցի գործուն քայլեր ձեռնարկել: Թուղթն ու գրիչը ձեռքիս՝ գնում էի հայկական որևէ թաղամաս՝ հետևելու մարդկանց անցուդարձին, խոսքին և պահվածքին:
Սկզբում համախոհ մի քանի ընկերներով հավաքվեցինք և հայ թատերական արվեստը Ֆրանսիայում վերարժևորելու, տարածելու և զարգացնելու նպատակով՝ 1992 թվականին սահմանափակ ուժերով ՀԲԸՄ Փարիզի «Ալեք Մանուկյան» մշակութային կենտրոնում ստեղծեցինք «Ահազանգ» հայկական թատերախումբը: Առաջին բեմադրությունը եղել է «Կյանքի էջեր՝ կատարելապես անկատար» կոչվող ներկայացումը: Թատերախմբի ստեղծմամբ անհրաժեշտ էր լուծել նաև Մայրենիի պահպանման խնդիրը:
-Ինչու՞«Ահազանգ»:
-Զգալով, որ օտար ամայի ճամփեքի վրա ուծացման ենք գնում, եվրոպական մշակույթի, բարքերի ու քաղաքակրթության ազդեցության տակ հայտնվում՝ մտածեցինք, որ «Ահազանգ»-ը սթափեցնող կոչ կլինի սփյուռքահայերին, մասնավորապես՝ ֆրանսահայերին, որպեսզի մտածեն այս կարևոր հարցի շուրջ:
-Եթե ամփոփենք թատերախմբի գործունեության քսանհինգ տարիները, իբրև գլխավոր ձեռքբերում, ո՞րը կնշեք:
-Կարծում եմ՝ ֆրանսահայերի վստահությունը շահելն է: Սկզբնական շրջանում մտավախություն ունեինք, թե համայնքի կողմից ինչ ուշադրության կարժանանանք, բայց հուրախություն մեզ՝ ֆրանսահայերը գրկաբաց ընդունեցին, որից շատ ոգևորվեցինք:
Տեսնելով մեր կատարած աշխատանքը՝ նրանք ցանկություն են հայտնում կրկին այցելել, նաև պարբերաբար հարցնում են, թե ինչ նոր ներկայացումների ենք պատրաստվում:
-Թատերախմբում միայն ֆրանասահայ դերասաննե՞ր են ընդգրկված:
-Ո´չ միայն: Ներկայումս թատերախմբի կազմում Հայաստանից, Լիբանանից, Սիրիայից և Թուրքիայից եկած հայ դերասաններ ևս ընդգրկված են: Ստեղծման պահից ձևավորված թատերախմբի հիմնական «կորիզը» մինչև այժմ պահպանվում է: Քսանհինգ տարվա միասնության գաղտնիքն այն է, որ մեկ ընտանիքի պես ենք ապրում և աշխատում՝ կիսվելով և՛ ուրախություններով, և՛ տխրություններով:
Իհարկե, թատերախմբում երիտասարդներ էլ կան, ովքեր մեծ խանդավառությամբ են ցանկանում ներգրավել մեր շարքերը: Առհասարակ, սերունդների տարիքային տարբերություն չենք դնում. թատերախմբի դռները բոլորի առջև բաց են:
-Ցանկացած թատրոնի գոյության կարևոր պայմաններից մեկը ճիշտ ընտրված խաղացանկն է: Ի՞նչ ներկայացումներ են տեղ գտել «Ահազանգ»-ի թատերական «ներկապնակում»:
-Թատերախմբի ներկայացումները բացառապես արևմտահայերենով են կայանում: Բեմադրված առավել հայտնի ներկայացումներն են Հակոբ Պարոնյանի «Մեծապատիվ մուրացկանները», Մուշեղ Իշխանի «Մեռնիլը որքան դժվար է», Երվանդ Օտյանի «Թիվ 17 Խաֆիեն», Պերճ Զեյթունցյանի ստեղծագործությունները և այլն: Նաև իմ հեղինակած տաս բեմադրություններից վեցը ներկայացվել է հանդիսատեսի ուշադրությանը, ինչպես օրինակ՝ «Ձին կը տեզայ» և վերջերս ներկայացրած «Գաղթականի մը օրագիր» խորագրով ստեղծագործությունը, որտեղ նկարագրվում է Հայկական սփյուռքի ներկա իրավիճակը, համահայկական հաստատությունների, կազմակերպությունների աշխատանքները, սփյուռքահայերի մտահոգություններն ու մտորումները:
Այս ներկայացումներով տարբեր շրջագայություններ ենք ունեցել ֆրանսիայի հայկական մի շարք համայնքներում:
-Թատերախումբը Հայաստանում ներկայացում խաղալու, հայաստանցի հանդիսատեսի ջերմությանն ու ծափերին արժանանալու առիթ ունեցե՞լ է:
-Դեռևս ոչ: Բոլորիս փափագն է Մայր Հայրենիքում ելույթ ունենալ: Մշակութային կենտրոնը Հայաստանի, ՀՀ սփյուռքի նախարարության հետ սերտ փոխգործակցության մեջ է:
Հաջորդ տարի ՀՀ սփյուռքի նախարարության «Իմ Հայաստան» համահայկական փառատոնի շրջանակներում ներկայացում ունենալու հեռանկար կա: Տեսնենք՝ ինչպես կստացվի, այժմ քննարկումների փուլում ենք:
Սփյուռքի նախարար Հրանուշ Հակոբյանի ցուցաբերած հոգատարությունից ավելի մեծ ուժ ենք ստանում՝ հետագայում նոր կորովով աշխատելու համար:
Աշխատանքային այցով Փարիզում գտնվելու օրերին մեծարգո նախարարն անպայման այցելում է մեզ, ծանոթանում կատարված աշխատանքներին և քաջալերում մեզ:
Վերջերս, երբ առաջին անգամ Հայաստանում էի գտնվում, Հրանուշ Հակոբյանը «Ահազանգ» թատերախմբին պարգևատրեց ՀՀ սփյուռքի նախարարության «Վիլյամ Սարոյան» մեդալով, որի համար անչափ շնորհակալ ենք:
Հարցազրույցը՝ Գևորգ Չիչյանի