«Արգենտինացին ապահովություն է գտնում արգենտինահայ համայնքում».Տեր Մաղաքիա վրդ.Ամիրյան
Արգենտինայի Հայոց թեմի Բուենոս Այրեսի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցու հոգևոր հովիվ Տեր Մաղաքիա վարդապետ Ամիրյանի հետ «Հայերն այսօր»-ի զրույցից հետո մեկ անգամ ևս հատկանշվեց այն փաստը, որ Սփյուռքում հայապահպանության, քրիստոնեական արժեքներին հավատարիմ մնալու գործում կարևոր ներդրումն ունի Հայ Առաքելական Եկեղեցին և հենց ինքը՝ հոգևորականը:
Եվ, իրոք, հոգևորականն է նաև իր ամենօրյա աշխատանքի շնորհիվ աշխարհասփյուռ հայերի համար ազգային-եկեղեցական կյանք ստեղծում, համախմբում նրանց՝ հորդորելով հայրենասեր և եկեղեցակենտրոն մնալ:
Հոգեշնորհ Հայր Սուրբի հետ զրույցը ծավալվեց ոչ միայն Սփյուռքում հոգևոր առաքելության, այլև՝ զանազան այլ կարևոր հարցերի շուրջ:
–Հա՛յր Մաղաքիա, ինչպե՞ս ընտրեցիք հոգևորականի` դժվարություններով և հետաքրքրություններով լի ուղին:
-Նախ ասեմ, որ փոքր հասակից զինվորական դառնալու մեծ ցանկություն ունեի: Դպրոցն ավարտելուց հետո՝ հաստատակամորեն որոշել էի զինվորականի ուղին բռնել և ընդունվել ՀՀ ՊՆ Վազգեն Սարգսյանի անվան ռազմական ինստիտուտ:
Հետո արդեն, մտածումներս ի չիք դարձան. ցանկացա Հայոց բանակում ծառայել՝ համալրելով զինվորների կազմը: Ծնողներս նկատելով երերուն վիճակս՝ հորդորեցին ինքս որոշեմ, թե ինչ մասնագիտություն եմ ուզում ընտրել:
Ընտանեկան հավաքույթներից մեկի ժամանակ Ավստրալիայի և Նոր Զելանդիայի Հայոց թեմի առաջնորդ Տեր Հայկազուն արքեպիսկոպոս Նաջարյանը, որն այն ժամանակ Գևորգյան հոգևոր ճեմարանի տեսուչն էր, ինձ երգել առաջարկեց: Երգելուց հետո նա հիացական խոսքեր հնչեցնելով՝ ասաց, որ հրաշալի ձայն ունեմ և պետք է անպայման ճեմարան ընդունվեմ: Անկեղծ ասած` առաջարկից այդքան խանդավառված չէի, բայց համաձայնեցի:
Երևի Սավուղ պապիկիս ազդեցությունը նույնպես նշանակություն ունեցավ. նա հոգևոր կյանքով է ապրում, մինչև հիմա եկեղեցի է հաճախում և մասնակցում եկեղեցական արարողություններին: Եղբայրս նույնպես հոգևորական է:
Ճեմարան ընդունվելու գնացի՝ հստակ պատկերացում չունենալով, թե ինչ է ինձ սպասվում: Ընդունելության քննությունները բարեհաջող հանձնելուց հետո՝ 1997-2000 թթ. նախ սովորեցի Շիրակի թեմի հոգևոր ընծայարանում, ապա՝ 2000-2006թթ. Մայր Աթոռ Սուրբ Էմիածնի Գևորգյան հոգևոր ճեմարանում:
Անկեղծ ասած՝ սկզբնական շրջանում ճեմարանական կյանքին չէի համակերպվում՝ չնայած որ լավ էի սովորում: Կարծես՝ ինքս ինձ չէի գտնում այդ ասպարեզում:
Սակայն երրորդ կուրսից հետո կյանքս գլխիվայր փոխվեց. կապվեցի ճեմարանին և ձգտում էի հնարավորինս շատ մասնակցել եկեղեցական գործերին: Այդ ժամանակ էլ որոշեցի կուսակրոն դառնալ` ներգրավելով զինվորյալ միաբանության շարքերը: Ահա այսպես սկսվեց հոգևորականի իմ ընթացքը:
-Իսկ ո՞րն էր կուսակրոն քահանա դառնալու պատճառը:
–Կարծում եմ` ավագ հոգևորականների հետ ընկերանալն էր, որոնց դրական ազդեցությունը, իհարկե, նշանակություն ունեցավ և որ ամենակարևորն է՝ Առաքելական մեր Սուրբ եկեղեցուն իբրև զինվորյալ միաբանության անդամ՝ անմնացորդ ծառայելու մեծ ցանկությունս: Որոշմանս մեջ, իհարկե, մեծ նշանակություն ունեցավ նաև Ն.Ս.Օ.Տ.Տ. Գարեգին Բ Ամենայն Հայոց կաթողիկոսի ազդեցությունը: Հիշում եմ՝ ուսանողական տարիներին նա միշտ հանդիպում էր մեզ հետ և թանկագին պատգամներ տալիս:
Հետաքրքիր և ուսանելի մի պատմություն է կա, որը ճեմարանական տարիներին է տեղի ունեցել և մեծ ներգործություն ունեցել հոգևորականիս կայացման ճանապարհին:
Ճեմարանի վերակացուներից մեկը ուսանողների շարքում կարգուկանոնը ստուգելու ժամանակ, երբ հերթն ինձ հասավ, զգուշացրեց դուրս գալ շարքից` ճանապարհին ընկած պաղպաղակի թուղթը վերցնելու և աղբարկղը գցելու համար: Ես երկբայեցի վերցնել գետնին ընկած թուղթը` հակառակ չգնալով սկզբունքներիս: Նրա մի քանի ցուցումներից հետո ստիպված տեղի տվեցի՝ հոգուս խորքում ցավ ապրելով, թե ինչու դիմեցի այդ քայլին և նվաստացա բոլորի առջև:
Սակայն աղբաման չգտա և թուղթը դրեցի պատի մի անկյունում: ճաշարանից վերադառնալով՝ վերակացուն նկատեց, թե որտեղ եմ դրել թուղթը և կրկին ասաց, որ աղբամանի մեջ գցեմ, ապա տեղեկացրեց իրեն ներկայանալ: Մտնելով աշխատասենյակ՝ նա ոչինչ չասաց. գրապահարանից Հին և Նոր Կտակարանների մասին երեք հատոր գիրք հանեց, հանձնեց ինձ և երեք շաբաթ ժամանակ տվեց՝ սերտած իր մոտ գնալու համար:
Վերակացուի այդ քայլը, բնավ, պատիժ չհամարեցի. այն կյանքիս կարևոր, ճակատագրական փորձություններից մեկն էր, որը շրջադարձային եղավ ինձ համար՝ մաքրասիրության, կարգապահության և ճշմարտության օրինակ դառնալով:
Ավարտելով ճեմարանը 2007 թվականի ապրիլի 15-ին Հայ Առաքելական եկեղեցու Հյուսիսային Ամերիկայի Արևմտյան թեմի առաջնորդ Հովնան արքեպիսկոպոս Տերտերյանի ձեռամբ` կուսակրոն քահանա ձեռնադրվեցի:
– Հոգևորական դառնալուց հետո, Հայոց բանակի, հայ զինվորի հետ կապը պահպանու՞մ եք:
-Անպայման: Ամեն անգամ Հայաստան գալով՝ խոնարհաբար առաջինը զինվորներին եմ այցելում: Հայ զինվորներին սատարելու համար՝ Բուենոս Այրեսի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցու երիտասարդների մասնակցությամբ մի ծրագիր եմ իրականացնում:
Ամեն տարի հատուկ միջոցառումներից մեկի ժամանակ ճաշկերույթ ենք կազմակերպում, որից ստացված հասույթը բերում եմ հանձնելու Տավուշի մարզի սահամանամերձ շրջաններում գտնվող զորամասերին: Նաև գյուղերից մի քանի ընտանիքներին ենք օգնություն ցուցաբերում:
Իսկ այս տարի հաջողեցինք ԱՄՆ-ում ապրող մտերիմներիս մեկենասությամբ 30 հազար ԱՄՆ դոլարի դրամական օժանդակություն ունենալ, որից հետո Արցախ այցելեցինք և օգնեցինք Ապրիլյան քառօրյա պատերազմում զոհված զինվորների 26 ընտանիքների, հանդիպեցինք նաև հաշմանդամ, վիրավորված զինվորներին, անգամ Արցախյան ազատամարտին զոհվածների ընտանիքներին տեսնելու գնացինք:
– Ե՞րբ եք սկսել հոգևոր ծառայությունը Բուենոս Այրեսի հայկական համայնքում:
-2011 թվականին Վեհափառ Հայրապետի տնօրինությամբ նշանակվել եմ Բուենոս Այրեսի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ հայկական եկեղեցու հոգևոր հովիվ:
Հոգևոր ծառայության հինգ տարիների ընթացքում հայրենասեր, ազգանվեր մի համայնք բացահայտեցի. հայերի ստվար զանգվածի հանդիպեցի, որոնք Հայաստանին շատ մոտ են կանգնած՝ կառչած մնալով Մայր հողին:
Արգենտինայի հայ համայնքն ինձ շատ բան է տվել: Այդ ամենի համար շնորհակալ և երախտապարտ եմ Վեհափառ Հայրապետին իմ հանդեպ ունեցած վստահության համար: Այն փորձություններն ու դժվարությունները, որ կրում է հոգևորականը Սփյուռքում, հնարավորություն է տալիս հոգևոր ծառայությունը հետագայում ավելի հաստատակամորեն կատարել:
Ներկայացնելով համայնքային կյանքը՝ ասեմ, որ Արգենտինայում այժմ չորրորդ սերնդի հայերն են ապրում: Կազմակերպված համայնք ունենք, որտեղ 100.000 հայ է հաշվվում:
Հայրենասիրական մղումներից ելնելով՝ արգենտինահայ բարերարները Հայաստանի և Արցախի սահամանամերձ գյուղերում սոցիալական տարբեր ծրագրեր են իրականացնում: Ծրագրերը տարբեր են` եկեղեցաշինություն, դպրոցաշինություն, ջրի մատակարարման ապահովում, մարզադպրոցների կառուցում և այլն:
Հայեր կան, որոնք Հայաստանում երբեք չեն եղել, սակայն նյութական միջոցներով օժանդակում են Հայրենիքին: Նրանցից մեկն էլ Էդուարդո Սեֆերյանն է եղել, որը Արցախի համար խոշոր բարեգործական ծրագրեր է իրականացրել: Անգնահատելի է նաև արգենտինահայ գործարար Էդուարդո Էռնեկյանի ծավալած գործունեությունը:
– Եվ որո՞նք են հոգևորականին Սփյուռքում հանդիպող փորձություններն ու դժվարությունները:
-Դժվարություններն ու մարտահրավերները շատ են, սակայն պետք է առանց վհատվելու և աներեր հավատով ի Քրիստոս առաջ ընթանալ: Ոչինչ հեշտ չի տրվում:
Առաջին մարտահրավերն այն է, որ միայնակ ես, իսկ քեզ ընդառաջ եկող հավատացյալները՝ բազմաթիվ: Նրանց հետ մտերմանալ, վստահությունը ձեռք բերել է անհրաժեշտ:
Սակայն, Փառք Աստծո, արդեն լիովին ընդգրկվել եմ համայնքային կյանքին:
-Համայնքային կյանք ստեղծելու գործում,անխոս, մեծ նշանակություն ունի եկեղեցի-համայնք փոխգործակցությունը: Ի՞նչ ամրության վրա է գտնվում այդ «շաղախը»:
– Երկուստեք փոխշահավետ համագործակցության մեջ լինելով՝ ամուր հիմքերի վրա է գտնվում: Առանց եկեղեցու մասնակցության համայնքային կյանքում որևէ միջոցառում չի կայանում:
Գործակցությունը ապահովելու համար՝ զգալի նպաստ ունեն նաև արգենտինահայ երիտասարդները, որոնք աչքի են ընկնում մեծ հայրենասիրությամբ:
Նրանց եկեղեցու շուրջ համախմբելու համար` վերաբացեցինք Արգենտինայի Հայոց թեմի երիտասարդական կազմակերպությունը, որը հիմնադրվել է հեռավոր 1951 թվականին: Միության կազմում ընդգրկված են զանազան կազմակերպությունների և հաստատությունների երիտասարդներ, որոնց հետ ազգանվեր զանազան միջոցառումներ, ձեռնարկներեն ենք կազմակերպում և իրականացնում: Ես միշտ ասում եմ՝ եկեղեցին մի կառույց է, որը բոլորի համար է:
Եկեղեցի-համայնք կապը սերտացնելու նպատակով արդեն 5 տարի է՝ Առաջնորդարանում յուրաքանչյուր հինգշաբթի հավատացյալների համար աստվածաշնչյան ընթերցումներ եմ կազմակերպում: Հանդիպմանը ներկա են լինում տարբեր տարիքի մարդիկ: Նրանց հետ մի փոքրիկ ընտանիք ենք ստեղծել: Բացի հոգևոր զրույցներից, այլ թեմաներ էլ ենք արծարծում:
– Արգենտինահայերին տարիների ընթացքում հաջողվե՞լ է բարիդրացիական հարաբերություններ ձևավորել արգենտինացիների հետ: Ի՞նչ եք նկատել այս առումով:
–Առանց որևէ չափազանցության հաստատեմ, որ հայերը Արգենտինայում սպասված և հարգված մարդիկ են: Համայնքային միջոցառումների ժամանակ մենք գրկաբաց ենք ընդունում Արգենտինայի ժողովրդին: Նրանք նույնիսկ մեզ միշտ խնդրում են իրենց հայկական միջոցառումներին հրավիրել: Իսկ փոխգործակցությունը Արգենտինայի հետ քաղաքական, տնտեսական և մշակութային առումով՝ բարձր մակարդակի վրա է գտնում:
Եթե տաքսի նստես և վարորդը զգա՝ հայ ես, ապա առանց ուղղորդման նա քեզ միանգամից «Արմենիա» թաղամաս կբերի: Այլ կերպ ասած` արգենտինացին ապահովություն է գտնում արգենտինահայ համայնքում:
Արգենտինահայերը երկրի մակարդակով բոլոր ոլորտներում ներգրավված են: Մի ստվար զանգված արծաթագործությամբ և ոսկերչությամբ է զբաղվում, որոշներն էլ՝ ռեստորանային բիզնես ունեն կամ ձեռնարկատերեր են: Արգենտինայում ապրում են ճանաչված իրավաբաններ, փաստաբաններ, բժիշկներ, դասախոսներ, մտավորականներ, երաժիշտներ և այլք:
Մշակութային ակտիվ գործունեությամբ աչքի ընկնող հայորդիներ ունենք, որոնք բարի համբավ և հարգանք են վայելում համայնքում:
-Ակնհայտ է, որ Սփյուռքում խառնամուսնության վտանգն առավել քան երբևէ օրավուր և մտահոգիչ է: Հայ երիտասարդների ինքնության պահպանման ուղղությամբ ի՞նչ քայլեր է ձեռնարկում Եկեղեցին:
-Խառնամուսնության հարցն Արգենտինայում, իրոք, խնդրահարույց է:
Գրեթե տաս հոգուց յոթն ամուսնանում է օտարի հետ: Կարծում եմ՝ խառնամուսնության վտանգը կանխելու հիմնական միջոցը ժամանակին նրանց հետ հայապահպանության ուղղությամբ աշխատանքներ տանելն է, որպեսզի գիտակցեն հայ ընտանիքի կարևորության մասին: Լատինական Ամերիկան ազատ երկիր է, և այդ հոսանքի մեջ հայ երիտասարդներին մի փոքր դժվար է կառավարել:
Իհարկե, եկեղեցին նրանց հետ աշխատանքեր կատարում է՝ խոսելով ազգապահպանության, Մայրենիի և հայկական սովորույթների մասին:
–Գիտենք, որ Արգենտինայի Հայոց թեմի առաջնորդ Տեր Գիսակ արքեպիսկոպոս Մուրադյանը մտերիմ հարաբերությունների մեջ է եղել Հռոմի Ֆրանցիսկոս Պապի հետ: Հետաքրքիր է՝ Սրբազան Հայրն ի՞նչ ուշագրավ պատմություններ է պատմել Հռոմի պապի հետ կապված:
– Այո՛, Հռոոմի Ֆրանցիսկոս Պապի մտերմությունն արգենտինահայ համայնքի և Գիսակ Սրբազանի հետ շատ ջերմ, բարեկամական է եղել դեռևս Պապի՝ Արգենտինայի կարդինալ լինելու տարիներից: Նա զգացել է հայերի անկեղծ վերաբերմունքն իր նկատմամբ, այդ պատճառով էլ սիրել և վստահել է մեզ: Ինչպես գիտենք, առ այսօր էլ բարեկամական հարաբերությունները պահպանվում են:
Սրբազան Հայրը պատմում է, որ Հռոմի Պապը շատ հաճախ Արգենտինայի հայկական եկեղեցի է եկել քաղաքային փոխադրամիջոցով: Նրան մեծ դժվարությամբ են համոզել ավտոմեքենայով ուղեկցել դեպի Կաթոլիկ եկեղեցու Առաջնորդարան:
Հռոմի Պապի Հայաստան կատարած այցելության ժամանակ արգենտինահայ համայնքի ներկայացուցիչները, չնայած մեծ դժվարությամբ, սակայն պապական հատուկ հրավիրատոմսերով հաջողեցին Մայր Աթոռում ոչ միայն առանձին հանդիպել, այլև զրուցել և լուսանկարվել նրա հետ: Պապն, ինչպես միշտ, գրկաբաց ընդունեց մեզ, հրաշալի հանդիպում տեղի ունեցավ:
– Ձեր կարծիքով՝ Հռոմի Պապի այցելությունն ի՞նչ տվեց Հայաստանին:
-Նախ ասեմ՝ սովորական այց չէր, ինչպես Սրբազան Քահանայապետն էր ասել՝ ուխտագնացության է մեկնում առաջին քրիստոնյա պետություն: Նրա այցը շատ կարևոր էր, անշուշտ, հայերիս համար: Կարևոր էր Հռոմի Կաթոլիկ եկեղեցու հետ արդեն ունեցած մտերմիկ հարաբերություններն ամրապնդելու համար: Այդ հարաբերությունների ստեղծումը նաև Ն.Ս.Օ.Տ.Տ. Գարեգին Բ Ամենայն Հայոց կաթողիկոսի անդուլ աշխատանքի արդյունքն է:
– Հեռվում գտնվելով՝ կարոտի ի՞նչ զգացումներով եք համակվում դեպի Միածնաէջ Մայրավանքը:
-Երբ կուսակրոն քահանա օծվեցի, փափագս մեկն էր` ամբողջ կյանքիս ընթացքում Մայր Աթոռի զանջերի ղողանջի ներքո հենց Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնում ծառայել…
Հեռվում գտնվելով՝ Մայր Աթոռը կարոտում եմ մարդկային ամենաբարձր զգացումներով: Այն մեզ համար ընտանիք է , որտեղ վերադառնալու հույս ենք միշտ փայփայում: Մայր Աթոռը համայն հայության ոգեղեն էության մեծագույն պարծանք է:
Հարցազրույցը` Գևորգ Չիչյանի