Թաքահիրօ Ագիպա. «Հայկական երաժշտութիւնը կոմիտասեան գոյն ունի…»
![](https://old.hayernaysor.am/wp-content/uploads/2015/07/Տակահիրո-Ակիբա3.jpg)
Երաժշտութիւնը ազգութիւն չի ճանչնար, բայց կրնայ ճանաչելի դարձնել ազգ մը: Ճափոնցի դաշնակահար Թաքահիրօ Ագիպան Հայաստանն ու հայը ճանչցած է երաժշտութեան միջոցով:
Մայիսին Հայոց ցեղասպանութեան 100-րդ տարելիցի ձեռնարկներու ծիրէն ներս ՀՀ սփիւռքի նախարարութեան աջակցութեամբ Կամերային երաժշտութեան տան մէջ կայացաւ Թաքահիրօ Ագիպայի մենահամերգը, որ կը կրէր «Կոմիտասի երկրին մէջ» խորագիրը: Ի դէպ, ճափոնցի դաշնակահարը Կոմիտասեան մրցոյթի առաջին մրցանակակիր է:
Համերգին ընթացքին կատարումներով հանդէս եկաւ նաեւ ճանչցուած ու սիրուած օփերայի երգչուհի Արաքս Մանսուրեան, որուն Թաքահիրօ Ագիպան պարտական է Կոմիտասը բացայայտելու համար:
– Թաքահիրօ, ինչպէ՞ս ծանօթացած էք Արաքս Մանսուրեանի հետ:
– Արաքս Մանսուրեանի հետ ծանօթացած եմ երաժշտութեան, կոմիտասեան երաժշտութեան միջոցով:
Համացանցի վրայ գտած էի անոր կոմիտասեան կատարումներն ու… սիրահարուած: Գերած էր ինծի ո՛չ միայն Կոմիտասի երաժշտութիւնը, այլ թէ ինչպէս այն կը մեկնաբանէր Արաքս Մանսուրեանը:
Ամէն կերպ կը ցանկայի ծանօթանալ անոր հետ: Համացանցով նամակ գրեցի, բայց յոյս չունէի, որ անոր պէս ճանչցուած անձնաւորութիւն մը կը պատասխանէ ինծի: Բայց… ան պատասխանեց: Ու այդպէս մենք սկսանք ծանօթանալ: Մեր ծանօթութեան առաջին իսկ օրէն շատ կը ցանկայի, որ Արաքս Մանսուրեան ելոյթ ունենայ Ճափոնի մէջ, որ անոր կենդանի կատարումները ունկնդրեն նաեւ ճափոնցի երաժշտասէրները: 2014 թուականին Ճափոնի մէջ ՀՀ դեսպան Հրանդ Պօղոսեանի հետ գեղեցիկ համերգ կազմակերպեցինք: Շատ գեղեցիկ երեկոյ էր:
Համերգէն յետոյ աւելի ամրապնդուեցաւ մեր ծանօթութիւնը:
– Արաքս Մանսուրեանի շնորհիւ Դուք հնարաւորութիւն ունեցաք ելոյթ ունենալու Հայաստանի մէջ:
– Այո, «Կոմիտասի երկրին մէջ» խորագիրը կրող համերգի ժամանակ հնչեցին Կոմիտասի, Առնօ Բաբաջանեանի, Ալեքսանդր Յարութիւնեանի, Էդուարդ Միրզոյեանի ստեղծագործութիւնները: Անչափ յուզուած էի, նաեւ հպարտ, որ հնարաւորութիւն ունեցայ Արաքս Մանսուրեանի հետ ըլլալ մէկ բեմի վրայ: Իսկ դահլիճին մէջ այնպիսի մարդիկ հաւաքուած էին, որոնց ներկայութիւնը ո՛չ միայն անչափ հաճելի էր, այլեւ պարտաւորեցնող: Այնքան յուզուած էի, որ մոռցած էի նոթաներս: Յուսամ, որ հայ հանդիսատեսը գնահատեց իմ կատարումներս:
– Դահլիճին մէջ էր նաեւ ճանչցուած ու սիրուած երաժշտահան Տիգրան Մանսուրեան: Տեղեակ եմ, որ Դուք շատ ցանկացած էք ծանօթանալ անոր հետ:
– Արաքս Մանսուրեան շատ կը պատմէր անոր մասին, ծանօթ էի նաեւ անոր երաժշտութեան: Իսկ Տիգրան Մանսուրեանի առջեւ ելոյթ ունենալը զարմանալի, անսպասելի էր ինծի համար:
Երբ մեր ծանօթութեան ժամանակ անոր հարցուցի, թէ ով է իր սիրելի երաժշտահանը, պատասխանեց. «Կոմիտասը, ան իմ «հայրն» է եւ անմիջական կապ ունի իմ երաժշտութեան հետ»:
Հպարտ էի, որ դահլիճին մէջ է Տիգրան Մանսուրեան, բայց նաեւ կը վախնայի, կը հասկնայի, որ եթէ իմ մէկ նոթան անգամ Կոմիտաս չպարունակէ, ան կը հասկնայ: Ես հայ չեմ, հայերէն չեմ գիտեր, բայց երբ կը նուագէի, համոզուած էի, որ ճիշդ կը հասկնամ մեղեդին:
Երբ համերգէն յետոյ հանդիպեցանք, Տիգրան Մանսուրեան ըսաւ, որ հոգիի ողջ խորութեամբ զգացած է իմ նուագս ու աւելցուց, որ շատ ուրախացած ու զարմացած է իմ կատարումով: Իսկ ամենամեծ գնահատականը այն էր, երբ ըսաւ, որ կը նուագէիր այնպէս, ինչպէս հայը պիտի նուագէր… Այսպիսի խօսքեր լսել մէկէ մը, որուն երաժշտութիւնը աշխարհ նուաճած է, մեծ հպարտութիւն է ինծի համար:
– Ինչպէ՞ս ծանօթացած էք հայկական երաժշտութեան:
– Ես Մոսկուայի մէջ ուսանած եմ, ուր եւ հնարաւորութիւն ունեցած եմ ծանօթանալու հայկական երաժշտութեան եւ հայ երաժշտահաններուն: Առաջին հայ երաժշտահանը, որ զիս տպաւորեց իր մեղեդիներով, Առնօ Բաբաջանեանն էր: Այնուհետեւ ծանօթացայ այլ հայ երաժշտահաններու ստեղծագործութիւններուն` Խաչատրեան, Յարութիւնեան, Կոմիտաս…
Կրնայ զարմանալի հնչել, բայց ինծի առաջին իսկ վայրկեանէն այնքան ծանօթ, հոգեհարազատ թուեցաւ հայկական նոթաները, հայկական մեղեդիները:
Հայկական երաժշտութեան իմացութիւնս աւելի խորացաւ նաեւ իմ ուսուցչուհիի` Անահիտ Ներսիսեանի շնորհիւ: Մարդ, որ շատ կարեւոր դեր կատարեց իմ կեանքիս մէջ եւ որ ինծի համար բացաւ երաժշտութեան, հայկական երաժշտութեան շատ գաղտնիքներ: Ինքզինքս անչափ երջանիկ մարդ կը համարեմ, որ հնարաւորութիւն ունեցած եմ ծանօթանալու անոր հետ. ան իմ երաժշտութեան մայրն է:
– Ինչպիսի՞ գոյն ունի հայկական երաժշտութիւնը:
– Կոմիտասեան: Հայկական երաժշտութիւնը, եւ, առհասարակ, հայերը, ես կը բնութագրէի Կոմիտասի երաժշտութեան միջոցով: Կոմիտասի երաժշտութիւնը իր մէջ կը խտացնէ ո՛չ միայն հայկական երաժշտութիւնը, այլեւ հայը: Անոր երաժշտութեան միջոցով դուն կրնաս ճանչնալ ուրախ, տխուր, գեղեցիկ, ուժեղ հայը:
Հայերը տարբեր զգացումներ ունին. ուրախ են, տխուր, բռնկուն: Կոմիտասի երաժշտութեան մէջ առկայ է այդ ամէնը, հայուն բնորոշ բոլոր «գոյները» կան անոր երաժշութեան մէջ: Ունկնդրելով, ծանօթանալով` դուն կրնաս «տեսնել» ո՛չ միայն հայու ցաւը, տառապանքը, այլեւ կարօտը, պատմութիւնը: Կոմիտասեան նոթաներու արանքին մէջ հաւատքի, յոյսի, կարօտի ու թախիծի գոյներ թաքնուած են:
Կոմիտասի միջոցով կրնաս ճանչնալ հայուն: Իսկ ճանչնալէ յետոյ հնարաւոր չէ չսիրահարուիլ:
– Փաստօրէն, Դուք ծանօթ էք ո՛չ միայն Կոմիտասի երաժշութեան, այլեւ Կոմիտասի երկրին…
– Այո, Հայաստան շատ գեղեցիկ երկիր է, այստեղ կը զգամ կարծես իմ տան մէջ: Այստեղ ամէնուր երաժշտութիւն է, ամէն ինչ շատ հոգեհարազատ է ինծի: Հնարաւոր է` օր մը այստեղ ապրիմ, ո՞վ գիտէ:
Մեզի միացուցած է երաժշտութիւնը. այդ կապը յաւերժ է:
– Ձեզի ծանօթ է նաեւ Կոմիտասի «ցաւը», Դուք եղած էք Ծիծեռնակաբերդի յուշահամալիր:
– Գիտէք, որքան ալ ժամանակ անցնի, դժուար է խօսիլ այն ապրումներուն մասին, որոնք կ’ունենաս Ծիծեռնակաբերդի յուշահամալիր այցելելուդ: Քու զգացողութիւններն ու տպաւորութիւնները այնքան շատ են, որ բառերով պարզապէս հնարաւոր չէ արտայայտել:
Այո, ես հա՛յ չեմ, ես ճափոնցի եմ, բայց սա նաեւ իմ ցաւն է: Այն մարդիկ, որոնք 100 տարի առաջ զոհ գացած են Հայոց ցեղասպանութեան, նաեւ իմ հարազատներն են:
Այդ ոճիրը հնարաւոր չէ ներել, ինչպէս կարելի է ներել անմեղ մարդոց կոտորածը: Ես քաղաքական գործիչ չեմ, կը խօսիմ որպէս մարդ, որ անտարբեր չէ ուրիշի ցաւին: Ինչ ազգութեան ալ պատկանիս, հնարաւոր չէ ներել այդ արարքը, անտարբեր ըլլալ, ժխտել, չճանչնալ:
Որքան ալ Թուրքիան փորձէ ժխտել, չճանչնալ, միեւնոյնն է, եթէ մարդիկ ալ ներեն, Աստուած չի ներեր:
Զրուցեց Լուսինէ Աբրահամեան