Հայաստանյայց Առաքելական Եկեղեցին նշում է Սուրբ թարգմանչաց տոնը
Տեր վարդապետը նմանվեց Մովսեսին՝ Օրինաց գրքերը Հայաստան բերելով, որով լուսավորվեց Թորգոմի որդիների սերունդը:
(շարական)
Հայ ժողովուրդը իր բազմադարյա պատմության բոլոր հատվածներում, գրի և դպրության պաշտամունքի յուրահատուկ ծեսի զգացողությամբ, մի առանձին սիրով է պանծացրել հայ գրերը ստեղծող և թարգմանության գործի նվիրյալ իր զավակներին:Հայաստանյայց Առաքելական Սուրբ Եկեղեցին տարվա մեջ երկու անգամ տոն է սահմանել նրանց հիշատակին: Առաջինը նվիրված է սբ. Սահակ հայրապետին և սբ. Մեսրոպ Մաշտոցին և տոնվում է Հոգեգալուստից հետո` 33-րդ օրը` հինգշաբթի: Ըստ ավանդության` այդ օրը Արաքս գետի ափին հանդիպել են սբ. Սահակը և սբ. Մեսրոպը: Ամեն տարի այդ օրը մեծ տոնախմբություն է Օշականում, դպրության տոն, որը նաև որպես կանոն, ուղեկցվում է հավատացյալ ժողովրդի մեծ բազմությամբ Հայաստանի տարբեր ծայրերից դեպի Օշական` սբ. Մեսրոպի գերեզման, ուխտագնացությամբ:
Սուրբ թարգմանչաց 2-րդ տոնը նշվում է հոկտեմբերի 3-ից նոյեմբերի 7-ն ընկած ժամանակահատվածում:
4-րդ դարի վերջին Հայաստանը բաժանվել էր երկու մասի. Արևմտյան մասը Բյուզանդիայի ենթակայության տակ էր, իսկ արևելյան մասը` Պարսկաստանի, ուր Արշակունյաց Վռամշապուհը թագավոր էր հաստատվել: Այս հատվածում համեմատաբար տևական ժամանակ խաղաղություն տիրեց, և հայոց համար այդ բարենպաստ պահին էլ տեղի ունեցավ մեր պատմության ամենաշրջադարձային իրադարձություններից մեկը` հայոց գրերի գյուտը: Սբ. Սահակ կաթողիկոսը, սբ. Մեսրոպ Մաշտոց վարդապետը , Վռամշապուհ թագավորի աջակցությամբ, գտան հայ ժողովրդի պահպանման ու ինքնուրույն զարգացման հզոր ու անհաղթելի զենքը. Ստեղծվեց հայոց այբուբենը, որով սկիզբը դրվեց հայ դպրության:
Սբ. Սահակը (348-438թթ., կաթողիկոս`387 թ.–ից ) սբ. Ներսես Մեծ հայրապետի որդին էր: Նա սբ. Գրիգոր Լուսավորչի տոհմի վերջին արու շառավիղն էր: Նրա ջանքերով Վռամշապուհ արքան համակողմանի օժանդակություն ցույց տվեց սբ. Մաշտոցին հայ գրերի գյուտի գործում, իսկ դրանց ստեղծումից հետո` դպրոցներ հիմնելուն և կրթական գործի զարգացմանը: Սբ. Սահակ հայրապետը և սբ. Մաշտոցը դարձան հայ թարգմանական գրականության հիմնադիրները: Նրանց և նրանց աշակերտների ջանքերով հունարենից թարգմանվեց Աստվածաշունչը և… Աստված սկսեց խոսել հայերեն:
Սբ. Մաշտռցը ծնվել է 362 թ. Տարոն գավառի Հացեկաց գյուղում: Մաշտոցի կենսագիր Կորյունի և մյուս պատմիչների վկայությամբ` լավ կրթություն ստանալով Տարոնում` նա գնում է Վաղարշապատ և պաշտոնավարում արքունիքում որպես ատենադպիր, ապա դառնում զինվորական: Չնայած պաշտոնի մեջ ունեցած մեծ առաջադիմությանը` Մաշտոցը թողնում է զինվորական ծառայությունը և դառնում կրոնավոր` իրեն նվիրելով Սուրբ Գրքի ուսումնասիրության ու քարոզության գործին:
Գողթն գավառում քարոզչության ժամանակ Մաշտոցը բազում դժվարությունների հանդիպեց. Եկեղեցու պաշտամունքը կատարվում էր օտար լեզվով` հունարեն կամ ասորերեն, չկային Աստվածաշնչի և եկեղեցական գրականության հայերեն օրինակներ: Չնայած այդ դժվարություններին` նա, համաձայն Կորյունի վկայության, քրիստոնեական հավատքի է բերում Գողթն գավառի ժողովրդին: Սուրբը, սակայն, դրանով չի սահմանափակվում. Նա սկսում է Քրիստոսի լույսը տարածել ամբողջ Հայաստան աշխարհում ու նրա սահմաններից դուրս: Սակայն ժողովուրդը զրկված էր քրիստոնեական վարդապետությունը մայրենի լեզվով լսելու և հասկանալու հնարավորությունից: Ձուլման վտանգը սպառնում էր հայոց երկու բաժանված հատվածներին էլ. արևմուտքում հելլենացման վտանգն էր, իսկ արևելյան մասում`պարսիկների հետ ձուլման սպառնալիքը:
Ըստ վարքագրի` Մաշտոցը «այդպիսի տրտմական հոգսերով պաշարված ու թակարդապատված և մտածմունքների ծփանքի մեջ էր ընկած, թե արդյոք ինչպիսի՞ ելք գտնի այդ բաների համար»: Եվ գտնվեց լուծումը…
Վերադառնալով Վաղարշապատ` Մաշտոցը համոզվում է, որ կաթողիկոսն էլ նույն մտորումների մեջ է. ավելին` նրանց ծրագրին իր հավանությունն է տալիս նաև թագավորը` Վռամշապուհը:
Լսելով Դանիելյան գրերի մասին` սբ. Մեսրոպն անմիջապես գտնում և փորձում է կիրառել դրանք, բայց ապարդյուն. այդ գրերը չէին կարող ամբողջությամբ արտահայտել հայերենի առանձնահատկությունները: Դանիելյան գրերի ձախողումով սուրբը դարձյալ ընկնում է իր նախկին մտորումների մեջ, և երկու սուրբերը միասին սկսում են նոր ուղիներ որոնել: Տեսնելով, որ Հայաստանում մնալով` չպիտի կարողանա իր ծրագիրն իրագործել, Մաշտոցը որոշում է գնալ Ասորիք` իր մտադրությունն իրականացնելու համար: Սուրբն իր աշակերտների հետ անցնում է Եդեսիա, Սամոսատ և այլ վայրեր` հայերեն տառեր հորինելու համար:
Համաձայն Խորենացու` սուրբն «ապավինում է աղոթքին: Եվ տեսնում է ո´չ երազ քնի, ո´չ տեսիլք արթնության մեջ, այլ սրտի գործարանում նրա հոգու աչքերին երևում է Աջ ձեռք` քարի վրա գրելիս, այնպես, որ քարը գծերի հետքը պահում էր, ինչպես ձյան վրա: Եվ սա ոչ միայն երևում է, այլև բոլոր գրերի հանգամանքները սուրբի մտքում հավաքվում են ինչպես մի ամանում: Եվ աղոթքից վեր կենալով` ստեղծում է մեր նշանագրերը` հունարենին քաջատեղյակ Հռոփանոսի հետ ձևակերպելով իր պատրաստած գրերը և հայերեն տառերը ճիշտ հանդիպեցնելով հունարենի հնչյուններին:
Եվ իսկույն ձեռնարկեցին Սբ. Գրքի թարգմանության գործը` խորհրդավորաբար սկսելով «Առակներ» գրքից»:
«ՃԱՆԱՉԵԼ ԶԻՄԱՍՏՈՒԹԻՒՆ ԵՒ ԶԽՐԱՏ, ԻՄԱՆԱԼ ԶԲԱՆՍ ՀԱՆՃԱՐՈՅ» . ահա առաջին հայատառ նախադասությունը` գրված առաջին հայ Ուսուցչի ձեռքով: Սա նաև սուրբի առաջին գրավոր պատգամն է իր աշակերտներին. Իմաստությունը Քրիստոսն է` Բանն Աստված, իսկ հանճարի խոսքերը` Սուրբ Գիրքը, որի խրատով մարդը քայլելու է Ճշմարտության և Հույսի ճանապարհով` քարոզելով այդ խոսքերը բոլոր ազգերին:
Աստվածատուր գյուտից հետո երանելի սուրբն ուղևորվում է Հայաստան:
Հայոց Վռամշապուհ արքան և սբ. Սահակ հայրապետը, լսելով սբ. Մեսրոպի գալստյան լուրը, նախարարներով, իշխաններով և ժողովրդի մեծ բազմությամբ դիմավորելու են ելնում նրան Վաղարշապատի մոտ: Ցնծում էր համայն հայությունը:
Մայրաքաղաքի ծովոծավալ բազմության ցնծագին երգերի, հոգևոր փառաբանությունների ներքո սբ. Մեսրոպն իր աշակերտների և ուղեկիցների ընկերակցությամբ մուտք է գործում Վաղարշապատ: Երանելի սուրբի այս հաղթական մուտքը մեր մատենագիրները նմանեցրել են Մովսես մարգարեի` Սինա լեռից իջնելուն, երբ նա աստվածակերտ քարե տախտակների վրա Տասնաբանյա Օրենքը բերեց: Հայոց մեծ մարգարեն` երանելի Մաշտոցը, տեսնելով այն ցնծությունն ու ուրախությունը, որով ընդունվում էր աստվածատուր պարգևը` հայոց տառերը, առավել մեծ եռանդով է շարունակում սկսած գործը` անցնելով Աստվածաշնչի թարգմանությանը:
Վաղարշապատում փոքր- ինչ մնալուց հետո երանելի սուրբն իր աշակերտների հետ վերսկսում է քարոզչական գործունեությունը Հայաստանի մյուս գավառներում, նաև հարևան երկրներում` ամենուր հիմնելով հայալեզու դպրոցներ, հայերեն քարոզելով Աստվածաշունչը: Նա ստեղծում է երիտասարդների մի ամբողջ բանակ, ովքեր լծվելով գործի` թարգմանում են ժամանակի լավագույն գիտական, աստվածաբանական, մեկնողական գործերը` միաժամանակ ստեղծելով ինքնուրույն երկեր:
Երանելի սուրբը մահանում է 438 թ. փետրվարի 17–ին` սբ. Սահակ հայրապետի մահվանից ընդամենը մի քանի ամիս անց:
Մաշտոցի վարքագիր Կորյունը այսպես է նկարագրում սբ. Մեսրոպի կյանքի վերջին րոպեները.
«Երբ Աստծո մարդը` սբ. Մեսրոպը, զգաց, որ հասել է իր կանչվելու, իրեններից բաժանվելու ու Քրիստոսի գնդին միանալու ժամը, բացեց իր հանապազատարած ձեռքերը դեպի երկինք, Աստծո շնորհին հանձնեց բոլոր մնացողներին` օգնություն խնդրելով Տիրոջից նրանց համար: … Սուրբն իր վերջին ողջույնը տալով իր մոտ հավաքվածներին` Սերը և Միաբանությունը իբրև անփոփոխելի կտակ ավանդեց նրանց և օրհնելով մոտիկ և հեռու եղողներին` իր հոգին ավանդեց Փրկչի ձեռքը » :
Պատրաստեց Հայկ ԿԱՐԱՊԵՏՅԱՆԸ