«Հայաստանը մարդկության փրկության դուռն է». Ռումինիայի հայոց թեմի առաջնորդ Տաթև եպիսկոպոս Հակոբյան

«Քրիստոնեության դարպասը Հայաստանն է»  

ՀՀ սփյուռքի նախարարությունում հյուրընկալված Ռումինիայի հայոց թեմի առաջնորդ, գիտական բազմաթիվ  գրքերի հեղինակ Գերաշնորհ Տեր Տաթև եպիսկոպոս  Հակոբյանի հետ զրուցել է «Հայերն այսօր»-ի թղթակիցը: Ստորև մեր ընթերցողների ուշադրությանն ենք ներկայացնում  այդ հարցազրույցը:

-Բարի գալո՛ւստ  Հայաստան, Գերաշնորհ Տե՛ր Տաթև,  Դուք  Արցախում ծավալված ապրիլյան քառօրյա պատերազմի օրերին Հայաստանում,  Արցախում էիք…Այս այցելության առաքելությունն ինչո՞վ է պայմանավորված:

-Եկել էի՝ ներկա գտնվելու  Հռոմի ֆրանցիսկոս Պապի Հայաստան  կատարած ուխտագնացությանը:

-Դյուրի՞ն է արդյոք   Եվրոպայում  հնագույններից  մեկը համարվող հայկական համայնքում պահել, պահպանել հայ ինքնությունն  ու  դարերի ընթացքում այնտեղ ստեղծված մեր հոգևոր արժեքները:

-Ռումինիան տարբեր սփյուռք մըն է. այն կազմավորվել է ոչ թե Հայոց  ցեղասպանությունից հետո, այլ՝ 1401 թվականին, երբ Ալեքսանդր Բարիի  հրովարտակով հիմնվեց Հայոց եպիսկոպոսական աթոռը, այն գլխավորել է Հովհաննես եպիսկոպոսը: Մենք հիմք ենք ընդունում այդ հրովարտակը և  այդ օրերից ի վեր  արդեն ունենք  42-րդ առաջնորդը:  Ցեղասպանություն չտեսած ռումինահայ համայնքն ավանդությամբ, սովորություններով պահում է Անիի ոգին, այսինքն՝ թեև Անին կործանված է այսօր, սակայն այդ անիականությունը կա ռումինահայոց մեջ: Պետք է ասեմ նաև, որ սա այն սփյուռքն է, որը,  ցավոք, գրեթե հայախոս չէ. կարող եմ ասել, որ համայնքի 10%-ն է հայախոս, խառնամուսնությունները կազմում են գրեթե 90%: Սակայն մենք շատ մեծ հարստություն ունենք՝  2 վանք, 16 եկեղեցի, 8 մատուռ, 8 հայկական գերեզմանոց, ( ի դեպ, Ռումինիայի հայկական գերզմանոցներն անգամ թանգարան են. բոլոր արձաններն ու տապանաքարերը բերված են Վիեննայից ), ունենք  գրադարան, թանգարան, հարուստ արխիվ՝ հնատիպ թանկարժեք ձեռագրերով, « Հովսեփ և Վիկտորյա  Դուդյան» մշակույթի կենտրոն, Միսակյան- Գեսիմյան կիրակնօրյա դպրոց, Ռումինահայկական առևտրաարդյունաբերական պալատ, տպագիր «Արարատ»(Ararat international) ռումինալեզու ամսագիր և «Նոր կյանք» հայալեզու եռամսյա  ամսագիր: Ազգային փոքրամասնությունները հեռատեսիլով  ունեն իրենց հեռուստատեսային ժամը, հայերը՝ նույնպես: Տրանսիլվանիայում ունենք նաև հայ կաթոլիկ եկեղեցիներ, որոնք նույնպես ունեն իրենց թանգարանը, գրադարանը, արխիվը, եկեղեցիները, գերեզմանոցը:

-Ո՞ր   քաղաքներում են կենտրոնացած հայերը:

-Ամենից շատ ՝ Բուխարեստում:  Մեր եկեղեցու տոմարներում 918 հասցե ունենք Բուխարեստում, Բոտոշանում ունենք գրեթե 50 անձերի հասցեներ, Կոնստանցիայում՝ գրեթե 200 հասցե, բոլոր քաղաքներում գրեթե 40-50 հասցե ունենք,  հայեր կան գրեթե բոլոր քաղաքներում:

-Սրբազա՛ն,  Ռումինիայում առավելապես ո՞ր ոլորտներում են ներգրավված  հայերը:

-Դեռ  վաղուց ի վեր հայերը միշտ էլ ներկայանալի են եղել  շատ ոլորտներում:  Չմոռանամ   հիշատակել Ռումինիայում ծնված  Մեծ հայի՝ Վազգեն  Առաջին Վեհափառին, ով ծնվել է Ռումինիայում  և 1943-55 թթ. եղել է Ռումինիայի  Հայոց թեմի առաջնորդը:Մշակույթի շատ գործիչներ ունենք, Բուխարեստի օպերայի  վաստակավոր արտիստներ, միջազգային և  պետական մրցանակների դափնեկիրներ,  ճարտարապետներ, բժիշկներ, լրագրողներ, ուսուցիչներ…Ժամանակին(1992-ից  մինչև 1998-ը) Ռումինիայի ծանր արդյունաբերության փոխնախարարը, այնուհետև՝ էլեկտրոտեխնիկայի նախարարր եղել է մեր հայրենակից Վիրջիլ Աքթարյանը, Ռումինիայի ծանր արդյունաբերության տնօրենը եղել է ( 2010-ին)  Աշոտ Շարաֆյանը:  Այսօր  հայ փոքրամասնությանը  Ռումինիայի խորհրդարանում ներկայացնում է Հարություն Փամբուկչյանը, ունենք սենատոր՝ Վարուժան Ոսկանյան, ով 2006 ից 2008 թվականներին եղել է Ռումինիայի ֆինանսների և էկոնոմիկայի նախարարը, Հայոց միության նախագահն է և Ռումինիայի գրողների միության փոխնախագահը, բանաստեղծությունների և պատմվածքների գրքերի հեղինակ է:

-Ի՞նչ է անում, ի՞նչ միջոցներ  է  ձեռնարկում եկեղեցին,  որպեսզի օտար ափերում հայերը  չմոռանան   հայոց լեզուն:

-Հայաստանյայց Առաքելական Սուրբ եկեղեցին միշտ հավատարիմ է իր ուղեգծին, այն ասես մայր արծիվ է,  որն իր ձագերին շուրջն է հավաքում, և մինչ այսօր էլ Սփյուռքի մեջ շատ հստակ է,  որ Հայոց եկեղեցին  այդ համավաք, հայապահպան ուժն ունի, որը երկնքից է ստացել. դա մարդկային ուժ չէ, այդ ուժը մեզ տվել է 2000-ամյա քրիստոնեական հավատքի ուժը:

-Սրբազա՛ն, ասացեք խնդրեմ, ռումինահայ գաղութում  ովքե՞ր են ավելի հավատքով՝ մեծե՞րը,  երիտասարդնե՞րը…

-Չմոռանանք, որ Ռումինիան 40 տարի շարունակ կոմունիստների ազդեցության տակ է եղել և բնական է, որ այդ սերունդն Աստծուց հեռացած էր. իհարկե,  հավատքով ապրողներ էլ են եղել: Ռումինացիները շատ հավատքով են, նույնիսկ իրենց Ազգային ժողովի մեջ, ուր  նախագահն է նստում, թիկունքում  խաչ կա:  Նոր սերունդը, ապրելով  ռումինացի հավատացյալ  քրիստոնյա հասարակության մեջ (ռումինացիներն օրթոդոքս են), տեսնելով  թե  20-22 միլիոն ռումնաիցները որքան հավատքով են, եկեղեցասեր, մեր հայ երիտասարդներն էլ  զորավոր են դառնում հավատքի մեջ: Քրիստոնեական հավատքը նրանց մեջ բնական ձևով է  գալիս:

-Այսօր Ռումինիայի հայկական համայնքում  ո՞րն է առաջնահերթ լուծման կարիք ունեցող թիվ  մեկ  խնդիրը:

-Հայախոսությու՛նն է առաջնահերթ լուծման կարիք ունեցող խնդիրը, որովհետև հայախոս հայն այլ կերպ է զգում հայկականությունը: Մյուս խնդիրը Հայաստանից շատ հեռու գտնվող  ռումինահայերին Հայրենիքի հետ կապելն է,  Հայաստանում նրանցից քչերն են եղել. հարկավոր է,  որ նրանք ապրեն Հայաստանում, ճանաչեն Հայրենիքը, շփվեն հայերի հետ: Երբ սփյուռքահայը գալիս է Հայաստան, տարբեր ըմբռնում է ունենում՝ շուրջբոլորը տեսնելով հայերի, հայոց լեզվով խոսողների. դա  շատ մեծ ազդեցություն է գործում, և ինքն իրեն ավելի զորավոր է զգում: Ինքս , երբ ամեն անգամ Հայաստան եմ գալիս, մի տեսակ ուժ եմ առնում:

-Գաղտնիք չէ, որ շատ աղանդներ են տարբեր  տարիների ներթափանցել Հայաստան և արմատավորվել. արդյոք Ռումինիայի  հայկական համայնքում  էլ  ե՞ն  դրանք տեղ գտել:

-Ասեմ, որ Ռումինիայում աղանդները չկարողացան այդպես ներթափանցել, արմատավորվել, որովհետև ռումինացիներն իրենց հավատքում շատ ամուր են,  լավ տեղեկացված են քրիստոնեական հավատքից, և ամբոջ ժողովուրդը, երկիրը արմատացած հավատք ունի:

-Սրբազա՛ն, ապրիլյան քառօրյա պատերազմի օրերին Դուք եղաք Արցախում, կանգնեցիք հայ զինվորի կողքին, դա Ձեր սեփական նախաձեռնությո՞ւնն էր:

– Ես միշտ մտածել եմ, որ Հայաստանի Հանրապետությունունում զինվոր չեմ եղել և ցանկացա  ինչ-որ ձևով այդ օրերին իմ պարտքը տալ Հայրենիքիս և սեփական նախաձեռնությամբ  8  օր մնացի Արցախի դիրքերում: Կարծում եմ՝ ամեն սփյուռքահայի պարտքն է  զինվորագրվել Հայրենիքին: Եղա Մարտակերտում, Թալիշում, զինվորական տարբեր ստորաբաժանումներում. զրուցեցի զինվորների հետ, օրհնեցի նրանց, ապրեցի նրանց օրով, նրանց ապրումներով: Այդ բոլոր զինվորներին նայելիս՝ ես մտածում էի, որ   նրանք սովորական մարդիկ չեն, այլ՝ հրեշտակներ: Նրանց բոլորի հայացքներում մի ուրիշ լույս ու մաքրություն տեսա, ինձ զարմացնում էր նրանց համեստությունը. տանկ խոցած զինվորն այնպես էր խոսում, ասես  ոչինչ չէր արել:

-Ի՞նչ է Ձեզ համար Արցախը՝ սոսկ աշխարհագարական տարա՞ծք,  սահմանամերձ գոտի՞ՙ,  զորությունների երկի՞ր:

-Զորություննե՛րի երկիր է. ես իմ խոսքում հաճախ եմ ասել , որ «Արցախ» բառի մեջ սրբություն կա,  համահավաք հայկականության ոգի, որովհետև Սփյուռքում,  երբ լսում ենք Արցախի մասին, բոլորս միանում ենք,  մոռանում ենք , թե որ եկեղեցուն, որ կուսակցությանն ենք պատկանում, որ կազմակերպությանը: Կարծում եմ ՝ Արցախը միայն հող չէ, այնտեղ կա Աստծո ներկայությունը,  և ես միշտ ասում եմ,  որ այդ պատերազմում միայն մարդիկ չեն, Աստված էլ է մեր մեջ պատերազմում:

-Սրբազա՛ն,  շատ եկեղեցիներ ունի ռումինահայ համայնքը, սակայն ավելի շատ խոսվում է Սուրբ Հրեշտակապետաց եկեղեցու մասին,  ինչու՞մն է գաղտնիքը:

Այդ եկեղեցին 1915-ին բացված և օծված առաջին հայկական եկեղեցին է՝ ներսի կողմից շատ նման Անիի  Մայր տաճարին, դրսից՝ Էջմիածնի Մայր տաճարին: Արմյանսկայա փողոցում գտնվող Միքայել և Գաբրիել Սուրբ Հրեշտակապետաց հայկական այդ առաջնորդանիստ եկեղեցին  կառուցվել է  Գրիգորիե Չերքեզի և Դիմիտրիե Մայմարոլուի նախագծով:  Անշուշտ,  Սուչավայում գտնվող ՀաՃկատարի(Հաճոյակատար)Սուրբ  Մարիամ Աստվածածին եկեղեցին էլ շատ սիրված է ու շատ  կարևոր, որովհետև այն միակ վանքն է,  ուր գալիս են աղոթելու բոլոր հավատացյալները: Մենք այդ եկեղեցին վերանորոգեցինք  Ամերիկայում բնակվող ռումինահայ  Վիկա և Հակոբ Գույումճյանների հովանավորությամբ: Այդ վանքը բլուրի վրա է գտնվում, և ռումինացիները ծնկների վրա են այնտեղ բարձրանում, 3 անգամ պտտվում են եկեղեցու շուրջը,  մտնում են վանք ու մոմ վառում: Սա անբացատրելի հրաշագործ մի կարգ է: Հիշատակեմ Զամկա վանքը և մնացած բոլոր եկեղեցիները՝ լույսի սրբազան տաճարները. դրանք տեսնե՛լ է պետք:

Փոխեմ  մեր զրույցի ուղղվածությունը. Սրբազա՛ն,  ինչո՞ւ և ինչպե՞ս որոշեցիք դառնալ հոգևորական, Ձեր գերդաստանում եղե՞լ են հոգևորականներ:

-Ես ծնվել եմ Իրաքի  Մոսուլ քաղաքում: Արմատներս Սասունից են:  Ծնողներս ապրում են Հոլանդիայում: Մենք շատ մեծ գերդաստան ենք,  ունեցել ենք  հոգևորական մեր գերդաստանում: Ես փոքր հասակից հաճախել եմ եկեղեցի, այդ տարիքում արդեն զգում էի, որ եկեղեցին եմ մեջ է,  և իմ առաքելությունը Հայոց եկեղեցուն ծառայելն է:  Ընտրեցի կուսակրոն լինելու աստիճանը՝ մտածելով,  որ ես ավելի շատ եմ սիրում եկեղեցին,  քան՝ կին ու երեխաներ,  ընտանիք:  Կրթություն եմ ստացել Էջմիածնում՝ Վազգեն Վեհափառի օրոք, ծառայել եմ տարբեր երկրներում:

-Ի՞նչ տպավորություններ ունեք  Հռոմի Պապի այցելությունից:

Շատ տպավորված եմ նախ այն մտքից, որ նա եկել էր ուխտագնացության առաջին քրիստոնեական երկիր՝ Հայաստան, նրա այցից հետո արդեն շատերն են ցանկանալու ուխտագնացության գալ Հայաստան: Մենք ցույց տվեցինք համայն աշխարհին,  որ նախևառաջ  մենք քրիստոնյա ենք,  որից հետո պատկանում ենք այս կամ այն եկեղեցուն: Մեր նպատակը քրիստոնյաների միասնակությունն է: Շատ տպավորիչ էր  Պապի արտահայտած մոտավորապես այսպիսի միտքը, թե՝ Հայաստանը միջնաբերդն է քրիստոնեության:  Ես հաճախ եմ ասում,  որ քրիստոնեության դարպասը Հայաստանն է, այդ դարպասը պետք է զորավոր պահել:  Մյուս ՝ անչափ կարևոր  բանն այն էր,  որ Պապը հե՛նց Հայաստանում արտասանեց «Ցեղասպանություն» բառը:

– Տեղեկացված ենք,  որ Ձեր առաջնորդարանը  Ցեղասպանության 100-րդ տարելիցի առիթով գիրք է տպագրել.  ավելին կպատմե՞ք  գրքի մասին…

-Անշու՛շտ: Մենք տպագրել ենք մի գեղեցիկ գիրք-ալբոմ՝ եկեղեցու  պատմությամբ՝ հին ու նոր օրերի լուսանկարներով: Գրքում զետեղված են Վեհափառ Հայրապետի, Ռումինիայի ուղղափառ եկեղեցու պատրիարքի,  Ռումինիայի նախագահի,  ՀՀ սփյուռքի նախարար տիկին Հրանուշ Հակոբյանի, Արտաքին գործերի նախարարի խոսքերը:

– Սրբազա՛ն, եթե չդառնայիք հոգևորական,  ուրիշ ի՞նչ մասնագիտություն կընտրեիք:

-Կդառնայի  զինվորական:

-Դե ինչ, հարգարժա՛ն   Սրբազա՛ն,  հոգևորականն էլ  ռազմիկ է և ունի  պայքարի իր բաժինն  այդ դաշտում. մաղթում եմ Ձեզ արգասաբեր գործունեություն   և  հավատքի սերմնացանի առաքելության շարունակական ընթացք:

 Կարինե Ավագյան

2 (1)5 6 7

Scroll Up