Հայի տեսակը. Յուրի Պետրոսյան
![](https://old.hayernaysor.am/wp-content/uploads/2017/02/Յուրի-Պետրոսյան2-1.png)
Քարը կյանք է ստանում, ու թռիչքի պահին քարացած վայրկյանն անմահանում է դարերով: Երգում է քարն ու նազում: Խոսում է, պատմում իմ ու քո պատմությունը:Մեր երազներն ու մտքերը նյութին են փոխանցվում ու մեկ անգամ ևս հավաստում`հայի տեսակն արարող է, կերտող, անսահման բարի ու իր մեծության, տաղանդի բազմապատիկ չափով` համեստ:
«Հայերն այսօր»-ի զրուցակիցը ՀՀ վաստակավոր նկարիչ, քանդակագործ Յուրի Պետրոսյանն է:
–Ինչպե՞ս և ե՞րբ եք սկսել նկարել, քանդակել: Ձեր ուսումնառությունն ու առաջինքայլերն արվեստի աշխարհում:
-Սերը դեպի նկարչություն մանուկ հասակից է: Երրորդ-չորրորդ դասարանից նկարում եմ: Սկզբնական շրջանում ավելի շատ զբաղվել եմ արտանկարչությամբ: Առաջին քանդակս հետաքրքիր, տխուր պատմություն է ունեցել: Պատի ծեփից փոքր բարելիեֆ էի քանդակել, կախել լվացարանի մի հատվածում: Առավոտյան, երբ արթնացա, քանդակը չկար` ընկել էր ջրով լի դույլի մեջ ու հալվել: Դա իմ մեջ շարունակելու, կրկին քանդակելու ցանկություն արթնացրեց:
Մեկ տարի հաճախեցի քաղաքային «Պիոներ պալատ»-ի քանդակագործական խմբակը: Քանդակի «այբուբենը» սովորելուց հետո՝ ընդունվեցի Փ. Թերլեմեզյանի անվան գեղարվեստի ուսումնարան: Թե՛ իմ, թե՛ համակուրսերցիներիս սերն ու նվիրվածությունն արվեստին շատ խորն էր. աշխատում էինք համարյա ամբողջ օրը, դասերից հետո այգիներում ճեպանկար էինք անում, մթնշաղին նոր տուն էինք գնում` անհամբեր սպասելով հաջորդ օրվա մասնագիտական դասերին: Ուսուցիչս քանդակագործ Սուրեն Նազարյանն էր /Գայի արձանի հեղինակն է/:
Ուսումնարանն ավարտելուց հետո ընդունվեցի Երևանի պետական գեղարվեստա-թատերական ինստիտուտի քանդակի բաժինը: Մեզ դասավանդում էր քանդակագործ, Գեղարվեստի ինստիտուտի հիմնադիր Արա Սարգսյանը:
Սուրեն Նազարյանն ու Արա Սարգսյանն իմ մեջ սերմանեցին սեր դեպի արվեստն ու քանդակագործությունը:
–Ի՞նչ է քանդակը Ձեզ համար, ինչի՞ց է ներշնչվում Յուրի Պետրոսյան քանդակագործը:
– Քանդակն ինձ համար ապրելակերպ է, որով ես ապրում, շնչում եմ. իմ ամբողջ կյանքն է: Չեմ պատկերացնում ինձ որևէ այլ բնագավառում: Նաև նկարում եմ, գրաֆիկական աշխատանքներ եմ կատարում:
Բնությունը մի մեծ դպրոց է: Նայելու, տեսնելու, զգալու և վերարտադրելու համար մեծ հնարավորություն է տալիս. ամեն տերևից, ճյուղից կարելի է ուսանել: Մեր սարերը, քարերը, ժայռերն արդեն իսկ բնության կերտած հրաշալի քանդակներ են, նայելով դրանց ինքդ կարող ես շատ բան վերցնել ու սովորել:
-1965թ.-ից մասնակցում եք ցուցահանդեսների թե՛ Հայաստանում, թե՛ արտերկրոււմ: Որտե°ղ են ցուցադրվել Ձեր աշխատանքները, ե՞րբ և որտե՞ղ եք կազմակերպել անհատական ցուցահանդեսներ:
-1965թ.-ին Հայաստանի հանրապետական երիտասարդական ցուցահանդեսին արժանացա արծաթե մեդալի: Աշխատանքներս ցուցադրվել են Մոսկվայում, Կանադայում` 1969թ. :1976թ.-ին մասնակցեցի Սլովակիայի Ռուժբախ քաղաքում անցկացվող քանդակի միջազգային սիմպոզիումին: Երկու ամիս տևած աշխատանքի արդյունքում ծնվեց «Կենաց ծառը»: Քանդակը տեղադրված է Ռուժբախի մշտական բացօթյա ցուցահանդեսում: 1992թ. աշխատանքներս ցուցադրվել են Փարիզի Գրանդ Պալե ցուցասրահում: 2004թ. Գերմանիայի Դաշնության Բրեմեն քաղաքում տեղադրվել է հեղինակածս երկուսուկես մետր բարձրությամբ բրոնզե քանդակը:
Անհատական ցուցահանդեսներ ունեցել եմ Երևանում`1992 և 2012 թվականներին, Ռիգայում`1989թ.:
Աշխատանքներս ցուցադրված են Հայաստանի ազգային պատկերասրահում և նրա մասնաճյուղերում,Մոսկվայի Տրետյակովյան պատկերասրահում, Արևելքի ժողովուրդների արվեստի պետական թանգարանում:
-Ձեր քանդակները տեղադրված են Երևանի սրտում, վաղուց ձուլվել են քաղաքի կերպարին ու դարձել քաղաքի դիմագծի մի մասը: Ա. Խաչատրյանի, Հովհ. Այվազովսկու արձանների հեղինակն եք: Ե՞րբ է տեղադրվել Ձեր առաջին քանդակը Երևանում, ուրիշ ի՞նչ հեղինակային գործեր ունեք, որորնք տեղադրված են մայրաքաղաքում կամ Հայաստանի այլ վայրերում:
–Երևանում տեղադրված քանդակներից առաջինը Կենաց ծառն է` տուֆակերտ քանդակ, որը տեղադրվել է Ռոսիա կինոթատրոնի հարևանությամբ` 1973-74թթ, հետագայում տեղափոխվել է ուրիշ տեղ:
Մոսկվա կինոթատրոնի շենքի ճակատային մասում երկո ւբրոնզաձույլ բարելիեֆներ` Սայաթ-Նովա, մյուսը`թատրոնին նվիրված թեմաներով:
Մասնակցել եմ Արամ Խաչատրյանի հուշարձանի համար անցկացվող մրցույթին: Մրցույթը փուլերով էր անցկացվում, չորրորդ փուլում արժանացա առաջին մրցանակի: Այդուհանդերձ, երկար ժամանակ քանդակը չէր տեղադրվում` պետությունը միջոցներ չուներ ծրագիրն ավարտին հասցնելու համար: Միայն 1999թ.-ին բարերար Սենիկ Գևորգյանի հովանավորությամբ արձանը տեղադրվեց «Արամ Խաչատրյան» մեծ համերգասրահի մուտքի մոտ:
Հովհաննես Այվազովսկու հուշարձանի համար անցկացվող մրցույթում առաջին իսկ փուլում արժանացա առաջին մրցանակի` կառուցման իրավունքով: 2003թ.-ին Մոսկովյան փողոցում՝ Կամերային տան հարևանությամբ, տեղադրվեց Հովհ. Այվազովսկու արձանը` նույն բարերարի հովանավորությամբ:
Ինձ համար մեծ պատիվ է ու հպարտություն, որ հայազգի երկու մեծերի, հանճարների հուշարձանների հեղինակն եմ:
2004թ. Բյուզանդի փողոցում` Պրոմեթեյ բանկի շենքի առջև, տեղադրվել է «Զարթոնք» հուշարձանը: 2010թ. Հերացու հրապարակում տեղադրվեց 12-րդ դարի հայ մեծանուն գիտնական, բժիշկ Մխիթար Հերացու կիսանդրին:
Մեծածավալ հարթաքանդակներից կարող եմ նշել Գյումրիում` Վարդան Աճեմյանի անվան թատրոնի շքամուտքի աջ և ձախ կողմերի տուֆակերտ հարթաքանդակները:
-Ի°նչ է Երևանը Ձեզ համար: Մերօրյա Երևանում ի՞նչն է գոհացնում, ի՞նչն է անհանգստացնում կամ անընդունելի Յուրի Պետրոսյան մարդու, քաղաքացու, արվեստագետի համար: Ձեր կարծիքն այսօրվա քաղաքաշինական, ճարտարապետական լուծումների, քաղաքի կենտրոնում տեղադրված նոր արձանների ու արձանախմբերի մասին:
-Չեմ ուզում առանձնացնել, նշել անուններ: Իհարկե´, կան հաջողված քանդակներ, հուշարձաններ և՛ նախկինում, և՛ վերջերս տեղադրված, որոնք գեղեցկացնում են մեր քաղաքը, դարձնում քաղաք -թանգարան: Ինչ վերաբերում է ճարտարապետական նորակառույց շենքերին` դրանց մեջ էլ կան բարձր պրոֆեսիոնալիզմով կառույցներ, բայց ոչ բոլոր դեպքերում են դրանք իրենց տեղում կառուցվում` խաթարելով ընդհանուր ճարտարապետական միջավայրը: Դա ցավալի է, անշուշտ:
Երևանը իմ ծննադավայրն է, իմ հարազատ քաղաքը, չեմ պատկերացնում, որ կկարողանայի ապրել այլ վայրում: Եթե համեմատենք հին Երևանի հետ, շատ բան է փոխվել: Ցավոք, պակասել է մեր քաղաքի ջերմությունը, մարդկային ջերմությունը` մեկը մյուսի հանդեպ:
-Ունեք ինչպես մեծածավալ, մոնումենտալ քանդակներ, այնպես էլ փոքր ծավալի քանդակներ: Ըստ Ձեզ որտե՞ղ է ավելի լավ բացահայտվել, մարմնավորվել Ձեր ստեղծագործական միտքը:
–Իմ արվեստանոցում շատ են փոքր ծավալի քանդակները, դրանք հաճախ անվանում են մանրաքանդակներ: Իրականում դրանք գաղափարներ են, որոնցից յուրաքանչյուրը կարող էր լինել մեծ չափերի մեջ և գեղեցկացնել քաղաքի պուրակները, այգիները: Երազանքս է, որ մի օր այդ քանդակներն ավելի մեծ ծավալների մեջ զարդարեն մեր քաղաքի որևէ անկյունը:
– Նկարազարդում եք դեկորատիվ ափսեներ: Ե՞րբ առաջացավ սերը դեպի արվեստի այս ճյուղը:
-1967թ.-ին առաջին անգամ այցելեցի Լատվիա: Երկու ամիս տևող համամիութենական հավաքներին գալիս էին տարբեր հանրապետություններից նկարիչներ, քանդակագործներ: Առաջին փորձերս այնտեղ եմ կատարել: Սկզբում իմ ափսեները զարդարված էին հարթաքանդակներով, այժմ ավելի գեղանկարչական, գունային մոտեցումներով եմ արտահայտում իմ գաղափարները:
-Երջանիկ ժամանակակիցն եք հայ մեծանուն արվեստագետների: Ի՞նչ հիշողություններ ունեք Ձեր արվեստագետ ընկերների հետ կապված, ում կառանձնացնեիք:
-Հպարտությամբ պիտի նշեմ, որ ունեմ շատ տաղանդավոր արվեստագետ ընկերներ:Մեծ արվեստագետ, քանդակագործ Արա Շիրազն իմ մանկության ընկերն է, միասին ենք սկսել մեր ուղին, մեր ընկերությունը մի ամբողջ կյանք է տևել, ցավոք, երեք տարի է նա մեզ հետ չի: Իմ սերնդակիցներից են քանդակագործներ` Հրանտ Հովսեփյանը, Երվանդ Գոջաբաշյանը, նկարիչներ` Ռոբերտ Էլիբեկյանը, Էդուարդ Խարազյանը, Ռուբեն Ադալյանը:
– Ի՞նչ խնդիրներ ունի այսօր հայ, հայաստանաբնակ քանդակագործը, արդյո՞ք պահանջված մասնագիտութուն է մեր օրերում: Այսօր կա՞ն պետական հովանավորությամբ կազմակերպվող ցուցահանդեսներ, մրցույթներ, որոնք բացահայտում են նոր անուններ:
-Քանդակագործությունը թանկ արվեստ է` կապված է բազմաթիվ նյութերի հետ: Արվեստագետն ի վիճակի չէ իր բոլոր գաղափարները վերածել քարի կամ բրոնզի: Անհրաժեշտ է պետական մոտեցում, պետական հովանավորություն: Դրա կարիքն այսօր զգում է մեր ամբողջ կերպարվեստը: Երբեմն կազմակերպվում են մրցանակաբաշխություններ անհատ բարերարների կամ կազմակերպությունների կողմից, սակայն դա հարցի լուծում չի: Այսօր քանդակագործն աշխատում է հիմնականում մասնավոր պատվիրատուի համար: Կարծում եմ՝ պիտի լինի պետական ֆինանսավորում, ինչպես դա արվում էր Խորհրդային տարիներին:
-Ձևավորվել է երիտասարդ նկարիչների, քանդակագործների նոր սերունդ:Այսօր արդյոք ունե՞նք ներկայանալի արվեստագետներ, որոնք աշխարհին ներկայացնում են հայ արվեստն ու մշակույթը:
-Այսօր շատ տաղանդավոր գեղանկարիչներ ու քանդակագործներ կան, որոնք Հայաստանում կամ արտերկրում ներկայացնւմ են իրենց աշխատանքները, մասնակցում միջազգային ցուցահանդեսների: Միանշանակ կարծում եմ, որ հայ կերպարվեստը փոխանցում ենք տաղանդավոր, երիտասարդ արվեստագետների:
-Համարու՞մ եք Ձեզ երջանիկ մարդ, երջանկությունը` Յուրի Պետրոսյանի ձևակերպմամբ:
-Երջանիկ եմ, որ ունեմ լավ ընտանիք, հոյակապ բալիկներ, հոյակապ թոռնիկներ, լավ ընկերներ:
Զրուցեց Աղավնի Գրիգորյանը