Թաներ Աքչամ. «Թուրքիա Ինչպէ՞ս Պէտք Է Առերեսուի Իր Պատմութեան Հետ»
![](https://old.hayernaysor.am/wp-content/uploads/2015/02/Թուրքիա1.jpg)
Յայտնի պատմաբան Թաներ Աքչամ Հայկական հարցին մասին իր հերթական յօդուածը հրատարակեց «Թարաֆ» թերթի մէջ, անդրադառնալով Ցեղասպանութեան հետ առերեսուելու հաւանական տարբերակներուն եւ փորձելով գտնել «առերեսման ամերիկեա՞ն, թէ՞ գերմանական նախատիպ» հարցումին պատասխանը:
Ստորեւ մասնակի կրճատումներով կը ներկայացնենք այդ յօդուածը.-
Գերմանիա Իսրայէլի պետութեան եւ հրէական սփիւռքին հետ համաձայնութիւն գոյացուց եւ փոխհատուցում տալու ճամբով լուծեց Հրէական ողջակիզման հարցը:
Բացի ատկէ, անշուշտ, Գերմանիա այս հարցին մօտեցաւ որպէս երկրի ներքին գործ, պատմութեան հետ առերեսուելու եւ ֆաշականներու սպանութիւններու վերաբերեալ հանրութիւնը կրթելու ճամբով: Հակառակ բազմաթիւ քննադատութիւններուն` Գերմանիոյ իշխանութիւնները այս թեման դարձուցին «գերմանական ինքնութեան» անբեկանելի մէկ մասնիկը:
Ամերիկա, սակայն, բնիկներու (կարմրամորթներ) հանդէպ իր գործած վայրագութիւնները կը քննարկէ հասարակական մակարդակով: Հարցը ազատօրէն կը քննարկուի, սակայն փնտռտուք չկայ զայն ամերիկեան ինքնութեան մասնիկ դարձնելու ուղղութեամբ:
Թուրքիա իր պատմութեան հետ առերեսուելու համար այս երկու տարբերակներէն ո՞ր մէկուն աւելի մօտիկ կանգնած է:
Ես կ՛ըսեմ, որ թէ՛ կառավարական եւ թէ՛ 1915-ին առերեսուելու առաջարկ ընող շրջանակները այս հարցին կը մօտենան ամերիկեան նախատիպով: Այսինքն կառավարութեան եւ ընդդիմութեան միջեւ այս հարցի առնչութեամբ էական տարբերութիւններ չկան: Հարցը կը դիտարկուի որպէս ժողովրդավարութեան մասնիկ մը:
Հարցը ազատօրէն քննարկելու իրողութեան մէջ պէտք է ձերբազատիլ բոլոր խոչընդոտներէն: Թուրքիոյ մէջ բնակող հայեր հաւասար իրաւունքներ պէտք է ունենան, պէտք է ներողութիւն խնդրել հայերէն, վագըֆներու (համայնքապատկան կալուածներ. Ա.) մակարդակով ինչ-ինչ հարցեր պէտք է լուծուին. ներկայիս այդպիսի պահանջներ է, որ մէջտեղ կը քշուին:
Այսինքն, ըստ էութեան, ժողովրդավարական նոր հասարակութիւն մը կառուցելու ձեւերէն մէկն ալ Հայկական հարցին հետ առերեսումն է:
Ասոնք անժխտելի են, սակայն ես կ՛առաջարկեմ Հայաստանի ու սփիւռքի հետ քննարկել հաւանական նախատիպը: Գերմանիոյ տարբերակը չ՛անտեսեր ժողովրդավարացումը: Ընդհակառա՛կը, գերմանական նախատիպը ա՛լ աւելի կ՛ամրապնդէ ժողովրդավարական ինքնութիւնը:
Յետոյ… Պէտք չէ մոռնալ, որ Ամերիկայի բնիկները ո՛չ պետութիւն ունին եւ ո՛չ ալ սփիւռք:
1915-ի Ցեղասպանութենէն ետք հիմնուեցան Հայաստանն ու սփիւռքը: Ներկայ Հայաստանը ստեղծուեցաւ Արեւելեան Հայաստանի հողատարածքի մէջ: Սակայն այդ պետութիւնը ստեղծելու ընթացքին բնակչութեան թերեւս կէսէն աւելին Ցեղասպանութենէն փրկուածներն էին: Այդ մարդիկը իրենց նոր բնակավայրերու բազմաթիւ քաղաքներուն ու գիւղերուն տուին անունները այն քաղաքներուն եւ գիւղերուն, ուր ապրած էին Ցեղասպանութեան դաժան իրականութիւնը «Արեւմտեան Հայաստան» կոչուած հողատարածքի մէջ:
Աւելորդ է ըսել, որ հայկական սփիւռքը հետեւանք է 1915-ի Ցեղասպանութեան:
Հետեւաբար, սփիւռքն ու Հայաստանը անտեսելով, Ցեղասպանութիւնը միայն Թուրքիոյ մէջ բնակող հայերու հետ լուծելը կրնայ հիմերը դնել ժխտումի քաղաքականութեան նոր հարիւրամեակի մը:
Ամերիկայի մէջ բնիկները տակաւին արդարութեան կը սպասեն:
Հայկական սփիւռքն ալ արդարութիւն կ՛ուզէ, Թուրքիոյ քաղաքացիական հասարակութիւնը գլխաւորաբար ազատութիւն կը պահանջէ: Անոնք, որոնք արդարութիւն կը պահանջեն` ազատութեան, իսկ անոնք, որոնք ազատութիւն կը պահանջեն` արդարութեան կարեւորութիւնը բաւականաչափ չեն զգար:
Հրանդ Տինք լուծման բանալի կը նկատէր սփիւռքի համաժողով մը կազմակերպելն ու սփիւռքի եւ Թուրքիոյ քաղաքացիական հասարակութեան միջեւ հասարակաց լեզու գտնելը:
Տինքի կեանքը չբաւեց, որ կարենար հասարակաց լեզու ստեղծել, սակայն անոր սպանութիւնը այդ հասարակաց լեզուի հիմը դրաւ: «Հրանդին միջոցով առերեսուէ՛ Ցեղասպանութեան հետ» կարգախօսին իմաստը ա՛յս է ահաւասիկ:
«ՆՈՐ ՄԱՐՄԱՐԱ»