Հայոց ցեղասպանութեան գործօնը Թուրքիոյ հրեաներու վերապահուած վերաբերումին մէջ

Ռըֆաթ Պալի 1948ին Պոլիս ծնած մտաւորական մըն է: Սաֆարատ է, այսինքն իրենց ծագումը Սպանիա, Փորթուկալ, Իտալիա, Յունաստան, Թուրքիա, Հիւսիսային Ափրիկէ կամ Միջին Արեւելք երկարող կամ ալ այդ երկիրներէն ու աշխարհամասերէն մէկուն մէջ ապրող Հրեաներէն: Օսմանեան-թուրք սաֆարատ մշակոյթի ուսումնասիրութեան կեդրոնի անդամ է: Երկար տարիներ անձնական ընկերութեան մը մէջ վարչական պաշտօն վարելէ ետք, հակառակ իր յառաջացեալ տարիքին, հետեւած է Սորպոնի Բարձրագոյն Ուսմանց Գործնական Դպրոցի դասընթացքներուն, ուրկէ շրջանաւարտ եղած է 2001ին:
1996էն ի վեր, յատկապէս Թուրքիոյ հրեայ համայնքին, բայց ընդհանրապէս ազգային փոքրամասնութիւններուն, հակասեմականութեան, դաւադրութեան տեսութիւններու, թուրք հանրութեան մշակութային եւ ընկերային եղափոխութեան, կրօնափոխներու նուիրուած բազմաթիւ աշխատասիրութիւններու եւ հատորներու հեղինակ է: Ներկայիս մաս կը կազմէ Սորպոնի Բարձրագոյն Ուսմանց Գործնական Դպրոցին շրջանակին մէջ ստեղծուած «Ալպէրթօ Պէնվէնիսթէ» սաֆարատական ուսումնասիրութիւններու եւ մշակոյթի կեդրոնին: Հեղինակ է ֆրանսերէն եւ թրքերէն 28 հատորներու եւ թերթերու մէջ՝ անհամար յօդուածներու:
Թորոնթոյի Զօրեան Հիմնարկը 2012ին իրմէ հրատարակած է «Պետութեան օրինակելի քաղաքացիներ. Թուրքիոյ Հրեաները բազմակուսակցական շրջանին» հատորը, որ առանձնապէս կ՚ուսումնասիրէ 1950էն մեր օրերը Թուրքիոյ մէջ հրեայ համայնքին վերապահուած վերաբերումը:
Ռ. Պալի, արդէն ուսումնասիրած է 1923-1949 շրջանը, որու մէջ կ՚իյնայ նաեւ 1942ին հաստատուած Ունեւորութեան տուրքը, որ սնանկացուցած է հրեայ բազմաթիւ ընտանիքներ: Մեկնելով այդ տխուր փորձառութենէն, Պալի կը բացատրէ, թէ ի՛նչպէս հրեայ համայնքը պարտադիր եղած է Պետութեան պահանջներուն գոհացում տալու, դառնալով՝ «օրինակելի քաղաքացի»:
Կը պատմէ, թէ Հրեաները ճնշումի ենթարկուեցան թրքախօս դառնալու եւ իրենց անունները թրքացնելու համար: Այսուհանդերձ, հակառակ ի գործ դրուած այդ բոլոր ջանքերուն, Հրեաները միշտ ալ կ՚արժանանային երկրորդ կարգի քաղաքացիի վերաբերումի, թիրախ կը դառնային սպառնալիքներու, կ՚ենթարկուէին հակասեմականութեան եւ բռնութեան:
Կը գրէ, թէ Թուրքիոյ ազգային բոլոր փոքրամասնութիւնները, ըլլան Հայեր, Յոյներ թէ Հրեաներ, ստիպուեցան դիմագրաւելու իրարու նման մարտահրաւէրներ՝ Պետութեան եւ թրքական ընկերութեան հետ իրենց յարաբերութիւններուն մէջ: Որպէս օրինակ, կ՚անդրադառնայ 1955 Սեպտեմբեր 6ի դէպքերուն, որ յատկապէս Յոյներու ջարդ էր: Բացարձակ նմանութիւն պահանջող ընկերութեան մը մէջ, բոլորն ալ ստիպուեցան պայքար մղելու, կարենալ պահպանելու համար իրենց լեզուն, կրօնքը, մշակոյթը, ինքնութիւնը, մարտահրաւէրներուն պատասխանեցին տարբեր ձեւերով, կ՚ըսէ Պալի: Այս հատորին մէջ ալ արդէն այսօրուան Թուրքիոյ մէջ, ազգային փոքրամասնութիւններուն առջեւ դրուած այդ մարտահրաւէրներէն պատկեր մըն է, որ կը հրամցուի:
Յետոյ, կը բացատրէ, թէ ազգային փոքրամասնութեան մը վերապրումի ծայր աստիճան դժուար այս պայմաններուն մէջ հրեայ համայնքին ներկայացած է «օգտակար» դառնալու առիթը: Թրքական պետութիւնը զայն գործածած է Իսրայէլի եւ հրէական լոպիին միջոցով՝ ԱՄՆ-ու քաղաքականութեան մէջ թրքական շահերը հետապնդելու որպէս լծակ: Այդ լծակը շռայլօրէն գործածուած է չէզոքացնելու համար Ուաշինկթընի մօտ՝ հայկական եւ յունական շահերը եւս, ինչպէս նաեւ՝ Միացեալ Նահանգներու կողմէ Հայոց Ցեղասպանութեան ճանաչման հեռանկարները:
Զօրեան Հիմնարկը կը բացատրէ, թէ Պալիի գործին մէջ երեք երեւոյթներ հետաքրքրած են զինք:
Նախ, Թուրքիոյ եւ ԱՄՆ-ու հրեայ համայնքներուն զօրակցութիւնը՝ թուրք պետութեան կողմէ Հայոց Ցեղասպանութեան ուրացումին, դրական ազդակ եղած է թուրք-հրէական եւ Թուրքիա-Իսրայէլ յարաբերութիւններուն մէջ: Բայց միանգամայն ալ պատուար մը հանդիսացած է Հայաստանի եւ Իսրայէլի յարաբերութիւններուն մէջ: Նոյնիսկ եթէ բազմաթիւ են Հայոց Ցեղասպանութիւնը ճանչցող հրեայ մտաւորականները, իսրայէլեան պետութեան պաշտօնական մօտեցումը այն է, որ Հայերը Ողջակիզման հետ համեմատելի բան չապրեցան, ուրեմն իրենցը ցեղասպանութիւն չէ:
Երկրորդը, Թուրքիոյ մէջ ազգային փոքրամասնութիւններու Մարդկային իրաւանց երեւոյթն է: Այս հատորին մէջ կը տրուի Հայոց Ցեղասպանութեան ժխտումի գործին մէջ՝ հրեայ համայնքին թրքական պետութեան կողմէ «գործիքացման» նախորդած եւ յաջորդած շրջաններուն նշեալ համայնքին պարզած վիճակը: Նկատի ունենալով, որ Զօրեան Հիմնարկը Մարդկային իրաւանց պաշտպան կազմակերպութիւն է, այս առումով ալ երկը կը հետաքրէր զինք:
Հուսկ երրորդը, պետութեան մը, հիւրընկալած սփիւռքը ի՛ր արտաքին քաղաքականութեան մէջ որպէս գործիք գործածելու երեւոյթն է:
Բնականաբար, վերեւ տրուած ամփոփ բացատրութիւնները, ոչ ալ տուեալ գիրքին մէջ շատ աւելի մանրամասնօրէն ներկայացուած հանգամանքները կրնան արդարացնել անարդար դատի մը զօրակցելու կեցուածքը:
Համայնքները, ազգերն ու ժողովուրդները անհատ մարդոց նման են, շատ աւելի մեծ մաշտաբով: Ունին իրենց նկարագիրը, սովորութիւնները, յատկութիւնները, ունակութիւնները, նաեւ… «մարդկային բնազդ»ը: Անհրաժեշտ պահուն, մարդկային այդ բնազդէն մղուած՝ առանց վարանումի կրնան միւսը զոհել, իրենք զիրենք փրկելու համար: Բարոյականօրէն որքան ալ անընդունելի ըլլայ, ա՛յս է իրականութիւնը:
Կը մնայ, փորձառութիւններէն դասեր քաղելով, նուազագոյնս յայտնուիլ՝ ոչ միւսը զոհելու, ոչ ալ ինքզինք փրկելու կացութիւններու մէջ: Բայց ինչպէս մնացեալին, այս պարագային եւս՝ աւելի դիւրին է ըսել, քան՝ ընել:
Ա. Դ.
«Նոր Յառաջ»