Սուրբ Մարկոսի Հայկական Ձիերը
Վենետիկի Ս. Մարկոսի անուան հռչակաւոր եւ իր տեսակին մէջ անզուգական Մայր եկեղեցւոյ գլխաւոր ճակատը կը զարդարեն աւագ դրան վերեւ առանձին պատուանդաններու վրայ կանգնած չորս գեղեցիկ պղնձաձոյլ ոսկեզօծ նժոյգներ։
Իտալիոյ այս ջուրերու եւ ջրանցքներու քաղաքը ամէն այցելող, անպայման եւ առաջին առթիւ կ՚ուղղուի Ս. Մարկոսի հրապարակը, որ այնքան ուժեղ տպաւորութիւն կը գործէ այցելուին վրայ, որ չի կրնար կողմնորոշուիլ, թէ ո՞ր մէկուն նայի՝ պալատներո՞ւն, աշտարակ – զանգակատա՞ն, ժամացոյցի՞ն, թէ ոչ այդ բոլորին թագ ու պսակ կազմող, սքանչելի խճանկարներով զարդարուած տաճարին՝ Ս. Մարկոսին, իր չորս սիգապանծ երիվարներով։
Հռոմի փառքի մէջ յղփացած Ներոն կայսեր յաղթական կամարի զարդերը եղեր են 20 դար առաջ այս պղնձեայ երիվարները։ Չորս հարիւր տարիէն աւելի Հռոմի մէջ հիւրասիրուելէ ետք, Կոստանդիանոս կայսեր հրամանով բերուեր են Բիւզանդիոն, Դ. դարուն հանդիսադիր ըլլալու համար նոր մայրաքաղաքի բացման։ Իսկ 1206 թուականին Վենետիկի համբաւաւոր Տոճերէն Մառինօ Ծէնօ Բիւզանդիոնէն բերել տուեր է Վենետիկ, զարդարելու համար իր քաղաքը։
Ներոնին պէս բռնակալութեան փառքի գագաթնակէտին հասած Նափոլէոն Պոնափարթն ալ Վենետիկի մէջ տեսնելով այդ ձիերը, «թող իմս ըլլան» ըսեր է եւ վտարանդի նժոյգները 1797ին տեղափոխուեր են Փարիզ, բայց եւ այնպէս շուտով՝ 1815ին վերադարձուեր են Վենետիկ, ուր կը մնան մինչեւ այսօր։
***
Այս է Ս. Մարկոսի ձիերուն համառօտ պատմութիւնը, բայց ո՞ւր է այդ չորս նժոյգներուն Հայերու հետ կապը, ո՞ւրկէ ուր Ներոնին նուիրուեցան անոնք, որոնք հռոմէական գործ չէին, մանաւանդ հռոմէական հին պատմիչներ գրած են արդէն որ իբրեւ ընծայ «բերւած են Հայոց Տրդատ թագաւորի կողմէ»։
Ըստ պատմաբաններու, այս մասին երկու մեկնութիւն կարելի է ընել։ Կամ Տիրիթ կամ Տրդատ Արշակունին բերեր է Ներոնին նուիրեր, կամ ալ Մեծն Տրդատ՝ Կոստանդիանոսին։
Այս մասին Հ. Ղեւոնդ Ալիշան իր «Այրարատ» հոյակապ երկասիրութեան մէջ կը գրէ անունը անյայտ անձի մը յիշողութիւնը, Տրդատի անունով Վիկտոր Պոլիոսի նուիրուած պղնձեայ երիվարաց մասին, տեղագրուած՝ Հռոմ, կայ նաեւ ուրիշ յիշողութիւն մը որ կը խօսի «ի կէս Ե. դարու, նոյնպէս վենետիկեան երիվարքս… Տրդատայ տուրք համարին»։
Շարունակելով Ալիշան կը գրէ, թէ կարգ մը պատմիչներ շատ վայելուչ չգտնելով Տրդատի ընծայաբերութիւնը կամ ալ ուրիշ պատճառներով լռած են այս մասին։ Բայց Վենետիկի իտալացի պատմաբաններ գրած են, որ Տրդատ (Պարթեւ) թագաւոր Հայոց, տարած է Ներոնին «զչորեսին գերահռչակ պղնձաձոյլ ոսկեզօծ երիվարս, զոր նկատեմք յաճախ՝ ի ճակատու աննման տաճարի Սրբոյ Մարկոսի՝ յաննման հրապարակի Ադրիական մայրաքաղաքիս…»։
***
Մեզի համար էական նշանակութիւն չունի թէ երկու Տրդատներէն ո՞րն է եղեր այս ձիերը Հռոմ տանողը։ Կարեւորը անոնց Հայաստանէն տարուած ըլլալն է։ Եթէ իրօք վերջին Տրդատը ըլլար, մեր պատմիչները չէին կրնար անտես առնել ու չյիշատակել այս ընծայաբերութիւնը, երբ Ագաթանգեղոսէն առնելով կը գրէին անոր եւ Լուսաւորչին Հռոմ երթալու մանրամասնութիւնները։ Յայտնի է սակայն, որ Ագաթանգեղոս վերջին ժամանակներուն լուրջ քննադատութեանց ենթարկուեցաւ, նոյնիսկ դուրս եկաւ իր «Տրդատայ քարտուղարութեան» պաշտօնէն։
Ուրեմն մեծ հաւանականութեամբ այդ հայ թագաւորը ըլլալու է Արշակունի Տրդատ-Տիրիթը, որ գացած է Հռոմ եւ ներկայացած՝ Ներոնին։ Մեր պատմիչները չեն յիշատակեր Տիրիթը առհասարակ, մինչդեռ հռոմէացի նշանաւոր պատմիչներ կը նկարագրեն Տիրիթի փառաւոր մուտքը Հռոմ եւ Ներոնէն մեծ պատիւով ու մեծարանքով ընդունուիլը։ Ուրեմն, ինչպէս որ վերը հռոմէական աղբիւրէ մը յառաջ բերած էինք, Ներոնի պղնձաձոյլ երիվարները յիշատակ ըլլալու են «Հայոց Տիրիդատ թագաւորի»։
***
Վերը արդէն ըսինք որ էականը այն չէ թէ երկու Տրդատներէն ո՞րն է բերեր այս ձիերը, այլ ա՛յն, որ բերուած են Հայաստանէն։ Այս պարագային սակայն նոր հարց մը կը ծագի, թէ Հայաստանի ո՞ր կողմն են ձուլուած անոնք, կամ թէ եկամո՞ւտ են արդեօք՝ Յունաստանէն։
Ո՛չ ոք կը վայելեցնէ հայ գեղարուեստի վարպետներուն, քանդակագործութեան այս հրաշալիքները, այլ կը կարծեն մեր քաջերուն կողմէ աւար բերուած՝ Ելլատայէն, Արտաշէսի կամ Տիգրանի արշաւանքներէն։ Այսուհանդերձ Հելլէն քանդակագործութեան պատմութեան մէջ կը բացակային ձիերու առանձնակի արձաններ։ Իսկ Արտաշէսի եւ Տիգրանի Յունաստանէն բերած արձանները Խորենացին ո՛ւր որ է մէկ մէկ նշած է իրենց անուններով, որոնք բոլորն ալ դիցերու արձաններ են, նշելով նաեւ անոնց զետեղուած վայրերուն անունները։
Յամենայնդէպս, վերոյիշեալ նժոյգները յստակօրէն հայկական բարձրաւանդակի հզօր, ցածրահասակ բայց դիմացկուն, ռազմական պայմաններու յարմար ձիեր են, որոնք ամէն ռազմական պարտութենէ վերջ Հայաստանէն տասնեակ հազարներով կը գերեվարուէին ու կը տարուէին յաղթական բանակներու կողմէ Պարսկաստան, Բիւզանդիոն եւ այլուր։
Գալով արձանագործութեան արուեստին, ճիշդ է որ քրիստոնէական շրջանին Հայաստանի մէջ խափանուեցաւ ան, կռապաշտութիւնը արգիլելու համար։ Եւ սակայն բազմաստուած Հայեր կը պաշտէին բացի ներածուած-օտարամուտ աստուածներէ, նաեւ տեղական աստուածներ. դիք, որոնց մասին խօսք անգամ չկայ հին այլ ազգերու դիցաբանութեան մէջ։ Ծանօթ են անոնց Հայաստանի զանազան վայրերու մէջ կանգնեցուած արձանները։ Հարցը հետեւեալն է. ո՞ւր կը ձուլուէին կամ ալ կը թրծուէին այդ բոլորը, եթէ ոչ Հայաստանի մէջ, եւ ո՞ւր գոյութիւն ունէին արձանագործութեան եւ քանդակի համար անհրաժեշտ նիւթերը, կաւ, մետաղներ եւլն. Եւ եթէ ընդունինք որ արձանագործութեան արուեստը չէ բացակայեր նախաքրիստոնէական Հայաստանի մէջ, ինչո՞ւ չընդունինք նաեւ որ այդ չորս երիվարներու բուն հայրենիքը Հայաստանն է։ Չէ՞ որ Վանայ Հաւաձորի շրջանին մէջ, Հայկաբերդի բլուրի կողքին մինչեւ այսօր կը մնայ Աստուածաշէն անուն գիւղը, ուր ժամանակին կը պատրաստուէին աստուածներու կուռքեր, արձաններ, ըստ մեր պատմիչներու։
Համառօտելով օգտուեցանք Գարեգին Լեւոնեանի Թիֆլիս լոյս տեսած «Գեղարուաստ No 5» հանդէսի (Վենետիկի Մխիթարեան տպարանէն 1913ին վերահրատարակուած «արտասահմանեան բացառիկ թիւ» էջ 153-159) յօդուածէն։
ՍԱՐԳԻՍ ՍԵՐՈՎԲԵԱՆ
«Ակօս»