Լեհահայ Սփիւռքի Պատմամշակութային Թելադրիչ Քարտէզ Մը
Լեհաստան այս տարի մեծ շուքով կը տօնէ իր քրիստոնէացման 1050-ամեակը, իսկ լեհահայ համայնքը կը պատրաստուի 2017-ին պատշաճ հանդիսութիւններով յիշատակելու լեհահայ սփիւռքի կազմաւորման 650-ամեակը` Քաժիմէժ Մեծ լեհ թագաւորին կողմէ 1367 թուականին Գրիգոր Եպիսկոպոսին շնորհուած արտօնագիրին հիման վրայ, Լվովի մէջ հայկական եպիսկոպոսութիւն ունենցան: Ուստի պէտք է հետեւցնել, որ պատմական Լեհաստանի մէջ լեհահայ դարաւոր սփիւռքի գոյութեան հետ առնչուած գրականութիւնը համեմատաբար ծաւալուն է, բազմակողմանի ու բազմալեզու: Վերջին տասնամեակներու ընթացքին, մանաւանդ համայնավարական վարչաձեւի փլուզումէն ետք, լոյս տեսան նոր ուսումնասիրութիւններ եւ զանազան հրատարակութիւններ: Կը նախատեսուի, որ այդ գրականութիւնը առաւել եւս ընդարձակուի ու հարստանայ յաջորդող տարիներուն, փոքրամասնութիւններու մշակոյթներուն նկատմամբ իրականացուող հոգատար ծրագիրներուն շնորհիւ:
Սակայն, լեհահայ պատմական գաղթօճախներու աշխարհագրական տեղաւորումները, լեհահայերու բազմադարեան մշակոյթի, ճարտարապետական ու պատմամշակութային ժառանգութեան, ու լեհահայերու պատկանող կալուածներու, կառոյցներու տեղաւորումը, տեղերն ու դիրքերը չեն ներկայացուած քարտէզագրական պարունակով, եռաչափ (3D) պատկերացումներու համապատասխան բանորամային համայնապատկերներով: Պարզ է որ նման քարտէզներ, համայնապատկերներ հազուագիւտ են ոչ միայն Հայաստանի, պատմական արեւմտահայաստանի, այլ Սփիւռքի գրեթէ բոլոր հայկական գաղութներու իրականութեան մէջ:
Այս մտադրութեամբ 2015-ին լոյս տեսաւ «Հայերը լեհական պատմական թագաւորութեան եւ Լիթուանիայի մեծ դքսութեանմէջ XVI էն XVIII դար», 50 x 65 սմ. չափով քարտէզը, որ մատչելի դարձաւ 2016-ին, հրատարակուած լեհերէն, ռուսերէն ու հայերէն տարբերակներով (հայերէն տարբերակին մէջ սխալմամբ XIV տպուած է XVI ի փոխարէն): Այս ծրագիրը իրագործուեցաւ Լեհաստանի մէջ Հայ Մշակոյթի ու Ժառանգութեան Հիմնարկութեան ու Պելառուսիոյ «Անիւ» հայագիտական հետազօտութիւններու կենդրոնի միացեալ ջանքերուն շնորհիւ եւ Լեհաստանի մէջ Մշակոյթի եւ Ազգային Ժառանգութեան Նախարարութեան նիւթական աջակցութեամբ:
Մասնագէտ մը ըլլալու պէտքը չկայ` արժեւորելու պատմամշակութային այս քարտէզի բովանդակութիւնը, որ կը ներկայացնէ լեհահայ սփիւռքի ծաւալումը, պատմական Լեհաստանի աւելի քան 70 քաղաքներու կամ շրջաններու մէջ, լեհահայերու տարածումը, կայք հաստատած տեղերը: Քարտէզի վրայ նշմարելի է լեհահայերու աշխարհագրական ներկայութիւնը, քաղաքներու կամ տուեալ շրջաններու մէջ տեղադրումները ` իբրեւ համախմբուած, ինքնավար հայ համայնքներ կամ առանձնացած հայ խմբաւորումներ, քարտէզը ամբողջացած է քարտէզագրական ընկալուած պայմանական նշաններով ու տեղեկութիւններով:
Քարտէզը աւելի հարստացած է, երբ անոր վրայ տեղ գտած են պատմաբովանդակ մանրամասն մեծարժէք քարտէզներ, որոնք կը ներկայացնեն լեհահայ գաղութի գլխաւոր 6 մեծագոյն համայնքներէն նկատուող քաղաքներ Զամոյշչ, Եազլովէց, Քամիէնեց Բոթոլսկ, Լվով եւ բաղդատաբար աւելի նոր համայնքներ` Վարշավայի եւ Քրաքովի քաղաքներուն մէջ: Անշուշտ քարտէզը առնչուած է պատմական Լեհաստանի թագաւորութեան մէջ ըստ 1569 թուականին տարածքի սահմաններուն (որ ներկայիս Լեհաստանի, Ուքրանիոյ, Պելառուսիոյ եւ Լիթուանիոյ հողային տարածքներէն ներս կ՛իյնայ):
Այս 6 քաղաքներու հետ կապուած լեհահայերու պատմութենէն հաւաքուած զանազան պատմական տեղեկագրութիւններ, ծանօթութիւններ ներկայացուած են բանորամային բովանդակութեամբ, եռաչափ (3D) պատկերացումով, որոնց շնորհիւ կարելի է ծանօթանալ այդ քաղաքներու XVI – XVIII երկու դարաշրջանի մանրամասնութեան պարունակին:
Բնականաբար այդ մէկը կը ներկայացնէ ոչ միայն լեհահայերու ապրած վայրերը, այլ` մեզ կը տեղեկացնէ անոնց պատկանող կալուածներուն, թաղամասերուն, եկեղեցիներուն, տպարաններուն, գերեզմանատուներուն, շուկաներուն, հրապարակներուն, դրամատուներուն, արհեստանոցներուն, տուներուն, ըլլան անոնք հայկական համայնքային կալուածներ, վանքեր կամ հայ ծանօթ տոհմերու, ընտանիքներու սեփական կառոյցներ, հաստատութիւններ ինչպէս` Յակուբովիչ, Ակօբսովիչ, Մինասովիչ, Ամիրովիչ, Լուկասեվիչ, Թաթուլովիչ եւ շատ ուրիշներ, որոնց մականուններուն վրայ դարերու սահանքին հետ նոր մասնիկներ աւելցած են, ինչպէս` «ովիչ», «աչ», կամ լեհական թարգմանութեամբ վերափոխուած են նոր տարբերակներու ինչպէս` Փիրամովիչ, Պոկտանովիչ, Եուզէֆովիչ եւ այլն:
Ակնառու է վերոյիշեալ քաղաքներու մէջ հայերու դարաւոր ներկայութիւնը եւ տեղաւորումը մանաւանդ քաղաքի հնագոյն ու կեդրոնական շըրջաններու, հրապարակներու ու շուկաներու մէջ: Իրականութիւն մը, որ ոչ միայն կ՛ապացուցէ լեհահայերու դարաւոր ներկայութիւնը, այլ` պատմական գոյակցութիւնը, ինքնադրոշմ ներդրումը այդ քաղաքներու պատմական, մշակութային ու տնտեսական կեանքի վերելքին մէջ: Ուշագրաւ է նաեւ, որ լեհահայերու հանրային ու համայնքային հաղորդակցութիւններու ընթացքին ընդունուած զինանշանը կամ կնքանշանը ընդհանրապէս եղած է գառնուկ մը, որ շալկած է խաչը իբրեւ դրօշ:
Քարտէզի պատմագիտական, հետազօտական ու տեղեկագրական աշխատանքին մէջ իրենց աշխատակցութիւնը բերած են Լեհաստանի Քրաքով քաղաքի Եակելոնեան դարաւոր համալսարանի դասախօս, Ուքրանիոյ եւ լեհահայոց պատմութեան մասնագէտ, լեհ պատմաբան Փրոֆ. Անտժէյ Ժիէնպան, գիտական խորհրդատուութեամբ վերոյիշեալ համալսարանի լեհահայոց պատմութեան մասնագէտ լեհ պատմաբան` փրօֆ. Քշիշթոֆ Սթոբքայի (տես Գանձասար շաբաթաթերթ Հալէպ . Սուրիա Հոկտեմբեր Գ. / 2015 էջ 10, 14 եւ Հոկտեմբեր Դ. 2015 էջ 11):
Դաշտային պրպտումներու աշխատանքին մասնակցած է Պելառուսիոյ «Անիւ» կեդրոնի վարիչ Արմէն Խեչոյեան, իսկ քարտէզի գեղարուեստական ու մասնագիտական հիմնական մշակումը կատարած է, նման քարտէզներու ուղղութեամբ մասնագիտացած դոկտ. Ռուբէն Աթոյեան, համակարգչային ձեւաւորումին մասնակցած են Լարիսա Աթոյեան եւ Աննա Կերման:
Գեղարուեստական իմաստով նման համայնապատկերներ, բանորամային բովանդակութեամբ քարտէզներ ստեղծելու համար, կը կատարուին քանի մի փուլերով իրականացած համալրուած աշխատանքներ, որոնք կը բաղկանան երկու գլխաւոր մասերէ` դաշտային ու պատմամշակութային նիւթի վրայ հաւաքուած ուսումնասիրութիւններէ ու մասանգիտական պրպտումներէ: Գործադաշտի փուլը կը ներառէ քաղաքի կամ տեղւոյն թաղամասերու մանրակրկիտ բաժանումները, շէնքերու տեղագրական յատակագիծը, գոյքացուցակներու, կալուածներու կառոյցը, աշխարհագրական պատկերը, իսկ երկրորդը պատմագիտական կամ մասնագիտական աշխատանքը, որ ինքնին մեծ աշխատանք է:
Յիշեալ տեսակի քարտէզներ կազմելու ժամանակ պէտք է առաջնորդուիլ որոշակի ցուցանիշերով, որոնք կը գործադրուին գծանկարչական հմուտ նախագիծերով, հիմնուած մեթոտիկական եւ ճարտարագիտական յատուկ մասնագիտութեան վրայ, որ ժամանակակից քարտէզագրութեան մէջ նոր եւ հեռանկարային ուղղութիւն է:
Լոյս տեսած նման քարտէզներէն կարելի է յիշել Երեւանի կեդրոնական մասի մէկ բաժինի բանորամային քարտէզը, հրատարակուած 2013-ին անգլերէնով եւ ռուսերէնով, Արցախի բանորամային նկարազարդ քարտէզը հրատարակուած 2012-ին:
Գիտակցելով վերոյիշեալ քարտէզի օրինակելի ու յորդորիչ նախաձեռնութեան, հոն կուտակուած աշխատանքի բծախնդրութեան, որ ոչ միայն կեանքի կը կոչէ ննջող պատմական իրողութիւններ, այլ արդար քարոզչականութեամբ մը կը շողազարդէ հայ Սփիւռքի մէկ մասնիկը հանդիսացող լեհահայութեան ներդրումը մշակոյթներու քաղաքակրթութեան ծաղկումին մէջ: Այսօր, երբ մեր տրամադրութեան տակ են համակարգչային ժամանակակից անսահման հնարաւորութիւններ ու հնարամիտ ծրագիրներ, խրախուսիչ է, որ կեանքի կոչուին նման քարտէզներ ծրագիրներ մշակելու այն հեռանկարով, որ տարբեր միջոցներով ու դաստիարակչական մօտեցումով հայ աշակերտին, հայ մարդուն ինչու չէ համայնապատկերի պարունակով միջազգային հանրութեան ներկայացուին ոչ միայն մեր պատմական Հայաստանի զանազան տարածքային շրջանները կամարող պատմական փուլերը, այլ` ժամանակակից հայկական Սփիւռքի զանազան գաղութներու աշխարհագրական պատկերացումը, պատմական որոշ մանրամասնութիւններով ինչպէս` Սիսի Կաթողիկոսութեան պատմութիւնը, հայկական կալուածները, պատմամըշակութային ժառանգութեան գանձերը… եւ այլն: Նման հեռանկարներու համար հարկ է համակարգուած առաջադրանքներ մէկտեղել:
Դոկտ.Արա Սայեղ