Մարիանա Պէրթիզլեան-Ղազարեանի «Բողբոջող Անմոռուկներ»ը

Հարիւր տարին իր լրումին հասաւ արդէն, բայց անլռելի մնաց հայուն ցեղասպանութեան ցաւը, երբ մեր Սփիւռք դարձած ժողովուրդին չորրորդ սերունդն անգամ ոչ միայն կը զգայ ուժգնութիւնը այդ կոտտացող ցաւին, այլ կը շարունակէ արձանագրել նաեւ իր վաղեմիութիւնն անգամ ցնցող անմոռանալի, աններելի ցաւը: Այդ վկայաբերումը կը շարունակուի Մարիանա Պէրթիզլեան-Ղազարեանի 206 էջ գրաւող գիրքին մէջ, ուր պերճ մայրենի լեզու մը կ՛արձագանգէ ցաւին խորութիւնը:
Ահա այսպէս` առաջին պատում.- «Կեանք եւ երազ պարգեւած քաղաք»: 32 էջ գրաւող պատումին հեղինակը տիկն. Երանիկն է, որ անցած է ու ապրա՛ծ եղեռնի անջնջելի ցաւերը: Անոր եղեռնապատումը գրի առած են Սոնան եւ Մարիա Պէրթիզլեանը: Մէկը ապրա՛ծ է, միւսները գիրի վերածելով ապրուածը, վերապրած են տիկնոջ ցաւերը: Ու կոտտացող այդ ցաւերուն պատմութիւնը հրատարակուած է Երեւանի մէջ, 2015 թուականին: Խորաչափել կարելի է՞ ահաւորութիւնը կատարուածին…:
Ենթական կը պատմէ.«Անապահովութեան զգացումը շատ աւելի սարսափելի բան էր քան կենդանի պայքարն ու պայքարիլը: Հասանք Հալէպ»:
Չարչարանքի ահաւոր տարիներուն, երբ հայուհին ապաստան կը գտնէ արաբի մը տան մէջ կ՛ուզէ հաստատել.«մեծահարուստ ընտանիքին հացին համը շատ տարբեր էր մերինէն, ինչ որ ուտէի անհամ կը թուէր ինծի: Երանիկը կը շարունակէ.- «Մեր յարաբերութիւնները թէեւ սառն ու պաշտօնական էին, բայց գլխուս վրայ ծածկ մը ունէի»: Ահա եւ վերջին խօսքը տառապեալին` երբ կը մահանայ Հալէպի մէջ 1997 թուին.-«Թուրքին հարուածէն ազատեցայ, հայ մնացի, բայց զաւակներս հայօրէն չապրեցան, կը ցաւիմ»: Այս տողին մէջ կայ ողջ Սփիւռքին ցաւը:
Այս վկայութեան փաստաթղթային հաստատումէն ետք որքան ալ խորագիրներու հանդիպիք, թիւով 33, շօշափուող նիւթերը թէեւ ունին այլազանութիւն, հեղինակին վարպետութեամբը սակայն, բոլորը կը կապուին մեր մեծագոյն ցաւին, որոնց վրայ որպէս չարչարանքի վրայ ցանուած աղ ու պղպեղ կու գան գումարուիլ Հալէպի փլատակներու կոյտը եւ Քեսապի հայ գիւղերու երեք անգամ պարպուիլը նոյն թշնամիին կողմէ, թուրքին կողմէ, հարիւր տարուան ընթացքին:
«Երկին յաղթերգ»ին մէջ կը կարդանք.- «Ամէն բան մոխիրով ծածկուած է, իսկ քու երեսդ` ամպերով: Մեր աղօթքն ու աղաղակը անհաս մնացին քեզի, ալիքներ ամէն կողմանէ պատեցին մեր գլուխը, ողողեցին: Կաթընկերին լեզուն ծարաւէն քիմքին փակաւ, ան չի լար»:
Հեղինակը թէեւ Դուրեանի առ Աստուած ուղղած խօսքին ուժգնութիւնը չունի, բայց հակառակ իր Աստուածավախ ըլլալուն, բողոքած է առ Աստուած:
Նոյնը այլապէս կրկնած է Մարիանան.«Բաբելոնի կործանումը շուտով կու գայ», բայց ե՞րբ պիտի գայ Արեւմուտքի կործանումը, երբ այդ «մեծերը» ամբողջ Արեւելքը կը կործանեն:
Աշխարհի ներկայ դրութիւնը հեղինակը շուարումի կը մատնէ.- «Պահ մը իրար կը խառնըւին Մարաշ-Բերդուս Նորք Մարաշ-Հալէպ… մտապատկերիս մէջ շփոթ մը ստեղծելով… ո՞ր մէկը երազեմ, որո՞ւ հաւատամ… անցեալի՞ն (էրկիրի՞ն Թ.Թ.) ներկայի՞ն, թէ անակնկալներուն»: Տեսաք թէ նորէն ջարդին հասաւ հեղինակը:
Հալէպի հայոց գերեզմանատուներն անգամ ռումբերու թիրախ դարձան «նոր հարազատներ կորսնցուցինք: 200-է աւելի սուրիահայ նահատակներ ունեցանք: Ո՞ւր պիտի թաղուինք, մեր ննջեցեալ հարազատներէն հեռո՞ւ, միս մինա՞կ, սիրելի ծնողներուս կողքին կ՛ուզէի հանգչիլ»:
Ժամանակին նոյն ցանկութիւնը ունեցած է` Շահան Նաթալին…:
Հակառակ կեանքի դաժանութեան. «Նիւթական ամէն բան ենթակայ է կործանման, իսկ ոգեղէն բոլոր արժէքները կարելի է ամրօրէն պահպանել մեր հոգիներուն խորը»: Ասոնք ապրումներու ուլունքաշար են: Հեղինակը իր մշակած նիւթին կապակցութեամբ ունի պաշար եւ գիտէ օրինակներ բերել թուականներու ճշգրտութեամբ. «14-րդ դարէն այստեղ գոյութիւն ունեցած էր հայկական կազմակերպուած գաղութ: Հալէպը եղած էր ընդունարան, ապաստանարան` Եղեռնէն մազապուրծ ազատած մեր ժողովուրդին համար»:
Այստեղ` մտորումներու անկաշկանդ հոսք: Ինչպէ՞ս լքել ծննդավայրը, որուն կապուած է հազար թելերով… բայց կայ նաեւ հայրենիքին կանչը, որուն հեղինակը կապուած է իր ծննդոցով, որպէս իր պապերուն հայրենիքը:
Հոս նաեւ հաւատքի հարց կայ` «վերջը նաեւ նոր սկիզբ է»:
Ու տակաւին. «Համայնքի ղեկավարներ իրենց կարելին ըրին կարգ ու կանոն պահպանելու եւ մեր ապահովութիւնը հոգալու համար»:
Կայծերով պճնուած մանիշակագոյն քաղաք մըն էր իրը, ինչպէս մանիշակագոյն է հեղինակին ունեցած լեզուն, որ մերթ կը հասնի նուռի հատիկին գոյնին.«Սուրճ ըմպել սիրած էակիդ հետ, սիրելի քաղաքիդ մէջ, երազ մըն է ալ: Անհասանելի թերեւս… Բայց կը հաւատամ որ երազները նաեւ կրնան իրականանալ… ես հասկցայ, որ առանց քեզի չեմ կրնար, աւելի ճիշդը չեմ ուզեր ապրիլ` քաղաք, գետ, սիրելի ներկայութիւն»:
Ու տակաւին. «Եթէ վերադառնալու ըլլամ եւ դուռդ թակելու, չե՞ս բանար կրկին, երեսդ պիտի դարձնե՞ս ինձմէ, թէ` հաշիւ պահանջես»:
Անխօս ծննդավայրը` այնքան խօսուն է:
Իսկ մեր երկիրը. «Հայաստանը իրականութիւն է, Հայաստանը պետութիւն է, ինչպէս բոլոր պետութիւնները կայուն եւ անկայուն, տկար կամ զօրաւոր: Պարտաւոր ենք ընդունիլ զայն` սիրել իր բացթողումներով` որոնց մեղաւորը մենք ենք, մեր բացակայութեամբ եւ ծուլութեամբ»:
Երազային էջի մը վրայ հեղինակը կը հանդիպի ծաղկող վարդապետի մը, չէ՞ որ Հալէպը ունեցած էր ծաղկողներ, որ դառն կարմիրով…: Այս եւս ներաշխարհի քննարկում մըն է վասն ինքնաճանաչման: Հարուածները կը շարունակուին Հալէպի վրայ, միթէ՞ հարուածներ չեն շարունակուիր Հայաստանի վրայ: Հեղինակին մտածումներուն կիզակէտը հաւասարազօր է` ծննդավայր ու հայրենիք: Երկուքին ալ պարտակա՛ն է եւ պատրաստ է երկուքին ալ վճարել իր որդիական պարտքը:
Արագիլներու համար Մարիանան ճիշդ դիմում մը ըրած է Համօ Սահեանին` ճիշդ բանաստեղծին.-
Դուք ինձ չէ՞ք ասի որբացած բաներ
Ի՞նչ էին խօսում իրար ականջի
Արագիլները չուելուց առաջ`
Տառապում էին:
Բուք արտաշնչող լեռնագագաթներ,
Ի՞նչ էին խօսում յոգնած ու մրսած
Արագիլները ետ գալու պահին:
Հաւատում էին:
Խօսուն են Սահեանական այս օրինակները:
Հեղինակին սիրտը այրած է Քեսապին` երկարաձգուող Կիլիկիային համար.«Հիմա վերջին քեսապցին պապենական տունը կը լքէ, իր հայաբնակ գաւառը, երանի արագիլի պէս չուէր ետ դառնալու համար»:
Այո՛, ոմանք վերադարձան:
Բզքտուած սիրտով Մարիանան կը գրէ. «Ա՜խ, ինչպէս բացատրեմ սա ամերիկացիներուն, թէ իրենք են բուն պատճառը Սուրիոյ կործանման»: Տեղեկութիւններով հարուստ է այս բաժինը եւս:
Ամերիկա մեկնած են իր զաւակները. «Իսկ ո՞վ կրնայ երաշխաւորել թէ միայն քանի մը տասնեակ տարի ետք իմ թոռնուհիս եւս այսպիսին չըլլայ… կը պապանձիմ ու ալ ոչ մէկ բառ… ոչ մէկ փափաք` արմատներ պրպտելու…»:
Ապշեցուցիչ է նաեւ ծերացած արծիւներու օրինակը:
Թէեւ մենք սովոր ենք կրկնել` եթէ մեռաւ արծիւը, ուրեմն, գէթ որպէս արծիւ մեռաւ:
Միաժամանակ. «Համաշխարհային պտուտահողմը կը սպառնայ բոլորին` անապատացած երկրի բնակիչներուն, մանաւանդ` անօգնական փոքրամասնութիւններուն, որոնց կեանքերը կախուած են տարբեր իշխանութիւններու քմահաճութիւններէն»:
Բայց գիտցիր Մարիանա, հաւատա՛, որ պտուտահողմը նիւթողները նոյնքան վտանգուած են. «Երբ չի մնում ելք ու ճար, խենթերն են գտնում հնար…»
Տիպային օրինակ մը եւս կը ցնցէ ընթերցողը: Հեղինակը, Հալէպի մէկ փողոցին վրայ կը հանդիպի երկու բոկոտն արաբ մանուկներու, անօթի մանուկներու, ու հարց կու տայ անոնց.- «կ՛ուզէ՞ք ձեզ տանիմ մեր տունը ու կերակուր տամ ձեզի«:
-Այո՛, կ՛ուզենք,- կ՛ըսեն պզտիկները: Հեղինակը կը կերակրէ արաբ սոված այդ լաճերը, տան ճամբուն վրայ արաբ մարդ մը խորհուրդ կու տայ այդ պզտիկները յանձնել մօտակայ մզկիթին, որ գիտէ ուր առաջնորդել այդ երեխաները:
Յուզիչ է Երեւանի Ազատութեան հրապարակին վրայ դէպի երկինք բարձրացող կաղանդի ծառին պատմութիւնը: Վարորդ մը հոն գտնուող սփիւռքահայ ուսանողները ուշ ժամուն հանրակացարան պիտի տանի. ճամբան ան կ՛ըսէ.- մեր տունը պիտի տանիմ ձեզ, վե՛րջ, ոչ մի խօսք չեմ ընդունի:
Այդպէս ալ կ՛ըլլայ: Նոր տարին` վարորդի տան մէջ:
Գողտրիկ ու մարդկային մտորումներու շտեմարան մըն է այս հատորը:
Պիտի ըսենք` եղիցի լոյս:
Թորոս Թորանեան