Սեւանա Չագըրեան. Կը փորձենք լոյսի բերել հին անծանօթ երգերը, որոնք կշռոյթ ու մեղեդի ունին
Հարցազրոյց «ԾԱՓ–ԾԱՓԻԿ» մանուկներու երաժշտական զարթնումի ծրագրի հիմնադիր
եւ «ՄԵԾ ՊԱԶԱՐ» երաժշտական համոյթի համահիմնադիր Սեւանա Չագըրեանի հետ
Յունիս 13ին, Փարիզի եկեղեցւոյ Նուրհան Ֆրէնկեան սրահին մէջ կայացած աշխատանքի տօնավաճառին ընթացքին հանրութիւնը հանդիպում ունեցաւ գործատէրերուն, կազմակերպիչներուն եւ Հայաստանի մէջ աշխատանք գտած հայրենադարձներուն եւ սփիւռքահայերուն հետ։ Այս վերջինիս կարգին էր երիտասարդ ֆրանսահայ Սեւանա Չագըրեան, որ շատ խանդավառ ելոյթ մը ունեցաւ եւ ներկայացուց Հայաստանի մէջ մանկամսուրի եւ մանկապարտէզի տարիքի մանուկներու մօտ երաժշտական զգաստութիւնը արթնցնելու միտող իր մշակած ծրագիրը, ուղղուած՝ այդ տարիքի երախաներու մանկապարտիզպանուհիներուն։ Ան նաեւ կը շարունակէ իր երաժշտական գործունէութիւնը «Մեծ Պազար» խումբին հետ։ Կը ներկայացնենք ստեղծագործական ձիրքերով օժտուած այս երիտասարդուհիին հետ ունեցած մեր տեսակցութիւնը։
«Նոր Յառաջ» – Ինչպէ՞ս մտայղացաք Հայաստանի գիւղական շրջանակներու մէջ երախաներով զբաղելու գաղափարը։
Սեւանա Չագըրեան – Նախ ըսեմ, թէ ես յաճախ (գրեթէ ամէն ամառ) կը ճամբորդէի Հայաստան եւ արձակուրդս հոն կ՚անցընէի։ Բայց անցնող երկու-երեք տարիներու ընթացքին այլեւս ո՛չ թէ հանգստանալու, այլ տարբեր ծրագիրներ իրագործելու նպատակով հոն կ՚երթայի։ Իբրեւ կամաւոր ներկայ եղայ Սփիւռքէն «System Armenia»ի կողմէ կազմակերպուած երաժշտական ճամբարին, որուն կը մասնակցէին 8-17 տարեկան 50-60 երախայ-պատանիներ (Հայաստանէն), որոնցմէ կազմուած երգչախումբին դաշնակով կ՚ընկերակցէի։ Հոն նաեւ օգնական խմբավար էի։ Ատկէ շատ տպաւորուեցայ։ Ըսեմ, թէ ես Փարիզի 2րդ թաղամասը գտնուող երաժշտանոցի մը մէջ արդէն պզտիկներու երաժշտական զարթնումով (éveil musical) կը զբաղէի եւ այդ մարզին մէջ փորձառութիւն ձեռք ձգած էի «Մկնիկ» աշխատանոցէն ներս աշակերտներու հետ ունեցած վարժութիւններուս ընթացքին։ Ֆրանսական երաժշտանոցին մէջ ծնողքը իրենց պզտիկները (վեց ամսականէն սկսեալ) հոն կը բերէին, որպէսզի բացուին երաժշտական աշխարհին։ Երբ Հայաստան կը գտնուէի անդրադարձայ թէ մանաւանդ գիւղական շրջաններուն մէջ նման ծրագիրներու կարիքը շատ մեծ է։ Նաեւ նկատեցի որ հաշմանդամ պզտիկներն ալ երաժշտական մարզին մէջ յատուկ զբաղումներ չունին։ Հետեւաբար 2014ին լծուեցայ այդ գործին։ Անշուշտ նախապէս հետաքրքրուեցայ եւ ուսումնասիրեցի այդ դաշտին զանազան կարելիութիւնները։
«ՆՅ» – Այդ աշխատանոցները կազմակերպելու համար պետական նպաստ կը ստանա՞ք, թէ՝ ոչ։
Ս.Չ. – Կը փորձեմ Հայաստանի կրթական նախարարութեան պատասխանատուներու հետ կապ հաստատել, որպէսզի նման աշխատանոցներ ընդգրկուին իրենց տարեկան ծրագիրներուն մէջ։ Բայց ներկայիս կը գործակցիմ «Հայաստանի Մանուկներու Հիմնադրամ»ին հետ, որ արդէն Արմաւիրի եւ Լոռիի մարզերուն մէջ կրթական զանազան ձեռնարկներ կ՚իրագործէ։ Նշեմ թէ այս հիմնադրամը ընկերային կազմակերպութիւն մըն է որ «դուրսէն» կը գանձատրուի եւ անոր հովանաւորն ու հիմնադիրը Կարօ Արմէն անունով ամերիկահայ բժիշկ մըն է, որ Նիւ Եորք կը բնակի եւ իր կնոջ հետ բարեսիրական ծրագիրներ կ՚իրագործէ ընկերային, կրթական, առողջապահական եւ տնտեսական մարզերէն ներս։
Միւս կողմէ նախաձեռնած ու մշակած եմ «Ծափ-ծափիկ» անունով յատուկ մանկական ծրագիրը, որ արդէն անցնող Փետրուարին առաջին անգամ իրագործած եմ Արմաւիրի մարզի Հացիկ գիւղին մէջ։
«ՆՅ» – Ե՞րբուընէ ի վեր Հայաստան հաստատուած էք։
Ս.Չ. – Աւելի քան վեց ամիս է որ հոն հաստատուած եմ։ Ըսեմ թէ այս նախաձեռնութիւնը երկար ժամանակի վրայ տարածուող ծրագիր մըն է եւ այդ ընթացքին մենք պէտք է կարենանք մեր գիտելիքները փոխանցել տեղացի ուսուցիչներուն։ Անկէ ետք ալ կը յուսանք համացանցի միջոցով պահպանել մեր կապը։ Այժմ կայքէջի վրայ մեր գործին օգտակար բոլոր նիւթերը թուայնացնելու աշխատանքին ձեռնարկած ենք։ Մեր փափաքն է, որ գիւղերու մէջ պաշտօնավարող ուսուցիչները վերապատրաստուելու առիթը ունենան եւ ճիշդ այդ նպատակով ալ հրամայական է Կրթութեան նախարարութեան հովանաւորութիւնը։
«ՆՅ» – Ի՞նչ տարիքի երախաներ ընդգրկուած են այս ծրագրին մէջ։
Ս.Չ. – 3էն 6 տարեկան պզտիկներու համար նախատեսուած ձեռնարկ մըն է եւ կ՚իրագործուի ընդհանրապէս մանկապարտէզներու եւ երբեմն ալ հաշմանդամ երախաներուն յատկացուած մանկական հոգեբուժական կեդրոններու մէջ։ Նպատակ ունինք երախաներուն մօտ արթնցնել ու զարգացնել երաժշտական զգայնութիւնները։
«ՆՅ» – Երգերու եւ նուագներու ընտրութեան համար ի՞նչ աղբիւրներէ կ՚օգտուիք։
Ս.Չ. – Մենք առայժմ կ՚ընտրենք հայերէնով մանկական երգեր եւ կը փորձենք լոյսի բերել հին անծանօթ երգերը, որոնք կշռոյթ ու մեղեդի ունին եւ կը տարբերին Հայաստանի մանկապարտէզներու մէջ ուսուցանուող երաժշտութենէն։ Օրինակ՝ ազգագրական երգերը եւ այն ինչ որ – ինչպէս ըսի – սորված եմ «Մկնիկ» աշխատանոցէն։ Հոս անպայման կ՚ուզեմ նշել թէ այս գործին մէջ ինծի մեծապէս օժանդակած են Անահիտ Սարգիսեան, Մաննիկ Թերզեան, Արմինէ Գրիգորեան եւ Անի Կարմիրեան՝ տրամադրելով իրենց «երաժշտական շտեմարանը», ուր յատկապէս պզտիկներու համար մշակուած երգեր կան։ Պէտք է նկատի ունենալ որ գիւղական այդ շրջաններուն մէջ ուսուցիչները ո՛չ տեղեակ են եւ ոչ ալ կարելիութիւնը ունին համացանցէն փնտռելու եւ գտնելու նման ստեղծագործութիւններ։
«ՆՅ» – Իւրաքանչիւր աշխատանոցին միջին հաշուով քանի՞ հոգի կը մասնակցի։
Ս.Չ. – Կը փորձենք 15 երախաներու սահմանը չանցնիլ եւ նկատի ունենալով որ կ՚աշխատինք պզտիկները վարժեցնել նուագարաններու ունկնդրութեան – ինչպէս հարուածային մետաղաձայն գործիքներ – դժուար պիտի ըլլայ մեծաթիւ խումբերու հետ աշխատիլը։ Ըսեմ, նաեւ որ ես իւրաքանչիւր դասարանի մէջ անպայման ուսուցիչ մը քովս կ՚ունենամ, որովհետեւ կ՚ուզեմ որ մանկավարժները սորվին ու փորձառութիւն ձեռք ձգեն եւ ապագային իրե՛նք ստանձնեն ղեկը։ Գիտէք, այս աշխատանքին համար անպայման մասնագէտ ըլլալու կարիք չկայ, մանկավարժ ըլլալը կը բաւէ, ինչպէս է՛ ֆրանսական մանկապարտէզներու պարագային։ Միւս կողմէ ես այդ ծրա-
գրին մանրամասնութիւնը գրի պիտի առնեմ, որպէսզի յետագային ամէնուն հասանելի ըլլայ։ Աւելցնեմ, թէ այդ մանկավարժական ծրագրին մէջ ընդգրկուած են նաեւ զանազան ուսուցանողական (didactique) խաղեր։
«ՆՅ» – Ուրեմն ծրագիրը պատրաստ է, դաստիարակչական ուղեվարութիւնը ճշդուած է, բայց արդեօք ասոնց քով լրացուցիչ մանկավարժական պիտոյքներու ալ կարիքը կը զգացուի՞, թէ՝ ոչ։
Ս.Չ. – Անպայման որ այդպէս է։ Օրինակի համար մանուկներուն յատկացուած երաժշտական հրատարակութիւններ չկան, կամ եղածներն ալ հին են՝ 60ական թուականներու գիրքեր։ Մետաղային նուագարաններու կարիքն ալ մեծ է եւ ներկայիս կը փորձենք Գերմանիայէն կամ այստեղէն (Ֆրանսա) ապահովել նշեալ գործիքները։ Այլ խօսքով ընելիք շատ կայ…։
«ՆՅ» – Կարելիութիւնը կա՞յ Հայաստանի մէջ կիրարկուած այդ ծրագիրը գործադրելու նաեւ Սփիւռքի գաղութներուն մէջ։
Ս.Չ. – Այս մասին խօսած եմ Կիւլպէնկեան հաստատութենէն Անի Կարմիրեանի հետ եւ ինք ալ նման առաջարկ մը ունէր։ Բայց ես առայժմ կ՚ուզեմ ուժերս կեդրոնացնել Հայաստանի գիւղական շրջաններուն վրայ։
«ՆՅ» – Դուք երաժիշտ էք։ Արդեօք այս ծրագրին կողքին կարելիութիւնը կամ ժամանակը ունի՞ք շարունակելու նաեւ երաժշտական մարզի աշխատանքները։
Ս.Չ. – Գիտէք, Փարիզէն բացակայութիւնս քիչ մը կը բարդացնէ աշխատանքս։ Օրինակ «Մեծ Պազար» խումբին հետ կը փորձեմ կարելիութեան սահմաններուն մէջ յաճախակի հանդիպումներ ունենալ եւ շարունակել փորձերը։ Վերջերս շաբաթ մը հաւաքուեցանք գիւղի մը մէջ եւ զբաղեցանք նոր երգերու յօրինումով։
«ՆՅ» – Ամփոփ գիծերու մէջ կրնա՞ք «Մեծ Պազար»ի մասին որոշ տեղեկութիւններ հաղորդել։
Ս.Չ. – Սկիզբը խումբ մը ստեղծելու նպատակ չունէինք, պարզապէս ես, Վահան Քերովբեան, Շուշիկ Քերովբեան իրարու շուրջ կը հաւաքուէինք եւ երաժշտութեամբ կը զբաղէինք։ Յետոյ կամաց-կամաց մեր կազմը ընդլայնեցաւ եւ մեզի միացան քանի մը թուրք երաժիշտներ եւ այսպէս մեր առաջին համերգը ներկայացուցինք «Անաքօ» տափանաւուն վրայ (2012ի Մայիս ամսուն) եւ դրական արձագանգներէ քաջալերուած՝ որոշեցինք շարունակել այդ գործը։ Այսօր «Մեծ Պազար»ը ճանչցուած է յատկապէս հայկական, թրքական եւ քրտական միջավայրերու մէջ։ Յարմար առիթներով նաեւ կը կազմակերպենք շրջապտոյտներ եւ համերգներ կ՚ունենանք զանազան երկիրներու մէջ։ Կ՚երգենք հայերէն, թրքերէն, քրտերէն, պարսկերէն, արաբերէն, ալպաներէն, ֆրանսերէն եւ անգլերէն լեզուներով։ Սկիզբը կ՚ընտրէինք միա՛յն աւանդական երգեր եւ նորարար մշակումներով կը յարմարցնէինք ժամանակակից պահանջներուն։ Բայց այսօր արդէն կ՚ուզենք ունենալ նաեւ մեր ինքնուրոյն երգացանկը, որ հիմնականին մէջ հայերէնով եւ ֆրանսերէնով ստեղծագործութիւններէ կազմուած պիտի ըլլայ։
«ՆՅ» – Ինչպէս նշուեցաւ ձեր խումբը նաեւ թրքերէն կ՚երգէ։ Հայ թէ օտար ունկնդիրներու կողմէ այս երեւոյթը ինչպէ՞ս կ՚ընկալուի։ Հակառակն ալ կայ, երբ Թուրքերու մօտ հայերէն կ՚երգէք ի՞նչպիսի ընդունելութիւն կը գտնէք։
Ս.Չ. – Թերեւս այդ է նաեւ պատճառը որ հոս (Ֆրանսա) որոշ հայկական շրջանակներ տակաւին մեզ չեն հրաւիրած։ Բայց երբ ելոյթ ունեցանք Հայաստանի մէջ այդ առումով որեւէ հարց չստեղծուեցաւ։ Կ՚ենթադրեմ թէ հոն մեր ունկնդիրները արդէն պատրաստ էին լսելու նաեւ թրքերէն երգեր։ Իսկ երբ երգեցինք Լոս Անճըլըսի մէջ քանի մը կուսակցականներ մեզ հրաւիրող Ամերիկահայը պախարակեցին, ըսելով թէ վերջինիս ըրածը ճիշդ չէ, եւայլն, եւայլն։ Բայց մենք ի վերջոյ հոն ալ եր-
գեցինք նաեւ թրքերէնով, ինչ որ մեզի համար բնական երեւոյթ մըն է եւ կարելի չէ արգելք հանդիսանալ։ Միւս կողմէ Թուրքիոյ զանազան շրջաններ մեր շրջապտոյտի ընթացքին որեւէ դժուարութեան չենք հանդիպած։ Անշուշտ հոն ալ որոշ ծայրայեղ շրջանակներ կան որոնք չեն ուզեր հայերէն երգ լսել։
«ՆՅ» – Ներկայիս զուգահեռ ընթացող հայ, թուրք, քիւրտ ժողովուրդներու պայքարի լոյսին տակ ձեր կարծիքով – իբրեւ երիտասարդ արուեստագէտ խումբի մը ներկայացուցիչ – կարելի՞ է գործակցութեան հեռանկար մը տեսնել։
Ս.Չ. – Մեր խումբը պարզապէս արուեստով կը զբաղի եւ երբեք քաղաքականութիւն քարոզելու նպատակ չունի։ Կը նախընտրենք որ մարդիկ խօսին մեր երաժշտական կարողութիւններուն մասին։ Աւելցնեմ թէ մեր խումբի անդամները բազմազգ են եւ մենք բազմամշակոյթ արուեստ կը ներկայացնենք։ Ճիշդ է, որ ունինք կարգ մը երգեր որոնք ընկերային հարցեր կը շօշափեն կամ «կը խօսին» հայրենասիրութեան, արտագաղթի նկատմամբ Սփիւռքի անտարբերութեան մասին, բայց ատիկա երբեք քաղաքական պատգամ փոխանցել չի նշանակեր։
«ՆՅ» – Ի՞նչ ոճի երաժշտութիւն կը ներկայացնէք։
Ս.Չ. – Մենք կ՚օգտագործենք երաժշտական բազմազան ոճեր ու եղանակներ նկատի ունենալով որ մեր խումբի անդամները տարբեր ազգերու կը պատկանին։ Ըսեմ նաեւ թէ արդէն հրապարակած ենք խտասալիկ մը եւ նկարազարդ գրքոյկ մը ուր մեր երգերը ֆրանսերէնի թարգմանուած են։
«ՆՅ» – Հետաքրքրական պիտի ըլլար մեր ընթերցողներուն ներկայացնել սա պահուս ձեր հայեացքն ու տպաւորութիւնները Հայաստանի քաղաքական թէ ընկերային մարզերուն առընչութեամբ։
Ս.Չ. – Այսօր Հայաստան մեծ փոփոխութիւններու շրջան մը կը թեւակոխէ։ Յատկապէս երիտասարդութիւնը կարծէք զարթօնքի օրեր կ՚ապրի…։ Ան այլեւս չի լռեր եւ կը բողոքէ ընկերային անարդարութիւններու դէմ, ինչ որ շատ դրական երեւոյթ մըն է եւ ապագայի համար յոյս կը ներշնչէ։