«Ցեղասպանութեան Թեման Իմ Էութեանս Մէկ Մասն է». Սիւզան Խարտալեան
«Հայերն այսօր»-ի զրուցակիցը շուէտահայ ճանչցուած բոմադրիչ, լրագրող, երեք տասնեակէ աւելի ֆիլմերու հեղինակ Սիւզան Խարտալեանն է:
–Տիկի՛ն Սիւզան, ուրկէ՞ են Ձեր արմատները:
– Նախնիներս Կիլիկիայէն են: Ծնած եմ Պէյրութ, մեծցած եմ հայկական աւանդոյթներով ապրող ընտանիքի մէջ` Պուրճ Համուտի կեդրոնական մասին մէջ գտնուող հայկական թաղամասին մէջ, ուր մանկութիւնս անցած է: Աւարտած եմ Լիբանանի Հայկական երկրորդական վարժարանը: Մեր դպրոցներուն մէջ այնքան լաւ կրթութիւն կու տային մեզի, որ միանգամէն կրնայինք ուսումը ամերիկեան համալսարաններու մէջ շարունակել` ամէն տեղ մենք մեզի ոտքի վրայ կանգուն պահելով: Այս հարցով, անխօս, մեծ ներդրում ունէին ուսուցիչները, որոնք իրենց քրտնաջան աշխատանքով կը նպաստէին մեր մտահորիզոնը լայնացնելուն:
Կը յիշեմ` հայոց պատմութեան ուսուցչուհիս մեզի միշտ կը պատմէր հայ ըլլալու նշանակութեան եւ այն մասին, թէ ինչպիսի անցեալ ունեցած ենք: Ան միշտ կը յորդորէր պահպանել ինքնութիւնը եւ երբեք չկորսնցնել սեփական արմատները: Ահա այս դաստիարակութեամբ կեանքս կերտած եմ:
–Լրագրողի մասնագիտութենէն բացի, այլ մասնագիտութիւն ստացա՞ծ էք:
– Քանի մը կրթութիւն ստացած եմ: Սկիզբը հետաքրքրուած էի բնագիտութեամբ, եօթ տարի այս մասնագիտութեան հետեւած եմ, զուգահեռաբար աշխատած եմ, նաեւ դիւանագիտական կրթութիւն ունիմ: Լրագրութեամբ սկսայ զբաղիլ 14 տարեկանէս. Կը յիշեմ` քննադատութեամբ հանդէս գալու պատճառով առաջին յօդուածս մեծ աղմուկ բարձրացուցած էր:
Իսկապէս, շատ սիրած եմ լրագրութիւնը, յատկապէս` հետախուզական լրագրութեամբ հետաքրքրուած էի: Ամբողջութեամբ ձգեցի բնագիտութիւնը` հետամուտ ըլլալով միայն լրագրութեան: Յաճախած եմ տարբեր համալսարաններ, յետոյ գացի Ֆրանսա ուսանելու, որմէ յետոյ փաստագրական-վաւերագրական աշխատանքներու մէջ խորամուխ եղայ:
-Լրագրութենէն անցում կատարեցիք վաւերագրողի աշխատանքին, ինչո՞վ պայմանաւորուած էր այդ որոշումը:
-Շատ գիտակցուած որոշում էր: Լրագրողը պէտք է անդադար անաչառութիւնը պահէ: Պահ մը այդ անաչառութեան զգացումը ինծի չէր բաւարարեր. հոգիիս մէջ կուտակուած շատ ըսելիք ունէի: Ոչ միայն որեւէ խնդրի շուրջ իմ տեսակէտս արտայայտելու, իմ աշխարհայեացքովս այդ խնդիրներուն լուծում տալու կարիք ունէի, այլեւ հասկցայ, որ փաստավաւերագրական ֆիլմեր նկարահանելու միջոցով` պիտի կարենայի իմ պատմութիւնս ներկայացնել: Մէջս կը խօսէր ոտնահարուած, իրաւազուրկ, անարդարութիւններէ տուժած ժողովուրդներուն ձայն տալու ցանկութիւնը: Այս առումով վաւերագրութիւնն իմ լաւագոյն արտայայտչամիջոցը դարձաւ:
–Ինչու՞ հէնց վաւերագրութիւն ընտրեցիք:
–Վաւերագրութիւնը հիմնուած է հետախուզական լրագրութեան վրայ: Եթէ կը բարձրաձայնես որեւէ խնդրի մասին, որուն վերաբերեալ որեւէ պատկերացում չունիս, ապա դժուար է յաջողիլ:
–Ֆիլմերու պատմութիւնն ու նկարահանման գաղափարն ինչպէ՞ս կ’առաջանան:
– Ամէն առտու երբ կ’արթննամ, առաջին գործս գիրք կամ թերթ կարդալ կ’ըլլայ: Կ’առանձնացնեմ ուշագրաւ այն նիւթերը, որոնք օր մը հաստատ ինծի պէտք պիտի գան: Օրինակ, վերջին` «Ես կ’ատեմ շուները» ֆիլմը, պատահական նկարահանեցի. առաւօտեան ծովափին նստած` թերթ կը կարդայի, ուր փոքրիկ լուր կարդացի այն մասին, որ մահացած է Հայոց ցեղասպանութեան Անգլիա ապրող վերջին վերապրողը: Հասկցայ` ինչ-որ բան պէտք է ընել եւ միանգամէն գործի անցայ:
Մտքիս մէջ ամէն օր կը պտտին աշխարհի մէջ տեղի ունեցող իրադարձութիւնները, անդադար փնտռտուքներու մէջ եմ: ԱՄՆ նախագահական վերջին ընտրութիւններուն ամբողջ գիշեր չեմ քնացած, կը հետեւէի ողջ ընթացքին: Իմ ֆիլմերուս մէջ կ’արծարծեմ նաեւ ընկերային, տնտեսական, նոյնիսկ քաղաքական անարդարութիւններու եւ յատկապէս այն մասին, թէ այդ իրադարձութիւններուն լոյսին տակ սովորական մարդոց կեանքին մէջ ինչ կը կատարուի:
–Տիկի՛ն Սիւզան, աշխատանքներու կիզակէտին Ցեղասպանութեան թեմաներուն մասին բարձրաձայնելն է, եւ գիտեմ, որ այն Ձեր հոգիէն կը բխի…կը խնդրէի, քիչ մը մանրամասնէիք այս ամէնուն մասին:
–Ցեղասպանութեան թեման իմ էութեանս մէկ մասը կը կազմէ: Այս թեմային անդրադարձած եմ տարբեր հանգրուաններու մէջ եւ տարբեր տեսանկիւններէ: Օրինակ` «Վերադարձ դէպի Արարատ» ֆիլմը նկարահանած եմ այն ժամանակահատուածին, երբ Եւրոպայի, Մերձաւոր Արեւելքի մէջ եւ այլուր զինեալ պայքար կ’ընթանար:
«Մեծ մօրս դաջուածքները» ֆիլմը հասարակական լայն հնչեղութիւն յառաջացուց, այն Ալ- Ճազիրա արբանեակային հեռուստալիքով եւս ցուցադրուած է:
Ֆիլմն ինչ-որ չափով կենսագրական է, քանի որ կը ներկայացուի մեծմօրս` Խանում Խարտալեանի` թրքական եաթաղանէն մազապուրծ ըլլալու պատմութիւնը:
Օսմանեան Թուրքիոյ հայատեացութեան ու իրականացուցած Ցեղասպանութեան նկարագիրն այս ֆիլմին մէջ ցոյց տուած են մեծմօրս եւ բազմաթիւ այլ հայուհիներու ստրկութեան դաջուածքները:
Մեծմայրս 1915 թուականին տասներկու տարեկան եղած է, երբ թուրքերը, որպէս սեփականութեան նշան, դաջուածքներ ըրած են անոր գլխուն, դէմքին, ձեռքերուն: Ֆիլմը կը պատմէ 1915 թուականի Ցեղասպանութեան ժամանակ փրկուած հազարաւոր հայ կանանց ճակատագիրներուն մասին, որոնց բռնաբարած են եւ տեղացի կիներէն տարբերելու համար ձեռքներուն ու դէմքերուն դաջուածքներ ըրած: Այս կանայք ունին ոչ միայն դաջուած ձեռքեր, այլեւ դաջուած ճակատագիրներ, անոնք ամբողջ կեանքի ընթացքին ստիպուած եղած են այդ խարանն իրենց դէմքին կրելու: Խանում մեծմայրս ալ այդ կիներէն մէկը եղած է եւ երբեք չէ խօսած իր դաջուածքներուն մասին, որովհետեւ ատոնք նաեւ ամօթի դաջուածքներ եղած են, որ ան թաքցուցած է իր ընտանիքէն` այդ ամօթի զգացումը անոնց չփոխանցելու համար:
–Այժմ խօսինք Ձեր ընտանիքին մասին:
-Հանգամանքներու բերումով հայկական միջավայրի մէջ չէի գտնուիր եւ տեղափոխուելով Շուէտ` ամուսնացայ շուէտացիի հետ: Ամուսինս մտածելակերպով, նիստուկացով հայու նման է, հայերէն շատ լաւ կը հասկնայ: Քսաներեք տարեկան մէկ աղջիկ ունինք, որ այս տարի կ’աւարտէ ուսումը` իրաւագէտի մասնագիտութիւն ստանալով: Հպարտ եմ իրմով:
–Հայաստան կատարած այցելութեան ընթացքին հիւրընկալուեցաք նաեւ ՀՀ սփիւռքի նախարարութեան մէջ: Համագործակցութեան ի՞նչ ծրագիրներ կը սպասուին յառաջիկային:
-Առաջին անգամ կ’այցելէի ՀՀ սփիւռքի նախարարութիւն: Ի հարկէ, այդքան շատ ծանօթ չեմ նախարարութեան գործունէութեան, բայց յստակ է, որ Հայաստան-Սփիւռք գործակցութեան կապերը զարգացնելու ուղղութեամբ լայնածաւալ աշխատանքներ կը կատարուի: Եւ այն, որ այս նախարարութեան գոյութիւնն անհրաժեշտ է` փաստ է: Պարգեւատրուեցայ նաեւ ՀՀ սփիւռքի նախարարութեան Ոսկէ մետալով, որուն համար այնչափ շնորհակալ եմ: Այն իմ կատարած գործերուս գնահատումն է:
Հարցազրոյցը` Գէորգ Չիչեանի